Autor je redaktorom českého Denníku
Baťov kanál je už roky jednou z najväčších turistických atrakcií južnej Moravy. Päťdesiatkilometrový kanál, ktorý bol v druhej polovici tridsiatych rokov pôvodne postavený pre dopravu lignitu do baťových závodov v Otrokoviciach, navštevuje takmer stotisíc ľudí, z nich väčšina tak či onak využije možnosť plavby po kanáli.
A to vrátane mnohých Slovákov, pretože kanál vedie po hranici medzi Českom a Slovenskom a v Skalici je aj jeden z prístavov. Táto zrejme najznámejšia vodná cesta sa má predĺžiť v najbližších rokoch o viac ako dvadsaťtri kilometrov.
V pondelok bol českou vládou odsúhlasený iný, svojimi parametrami do istej miery porovnateľný projekt, ktorý môže mať pre priemyselný región na severe Moravy a v Sliezsku veľký ekonomický význam.
V spolupráci s Poľskom by mal byť splavný úsek medzi Ostravou a poľským mestom Ratibor. Tam bol na konci júna otvorený polder, respektíve budúca priehrada, ktorá umožní splavniť Odru na vzdialenosť iba pätnástich kilometrov od českých hraníc.
Polder financovaný poľskou vládou a európskymi fondmi vyšiel na asi dvanásť miliárd korún a má popri protipovodňovej ochrany umožniť práve splavenie Odry až k českej hranici.
Podľa poľského ministra námorného hospodárstva a vnútrozemskej plavby Marka Gróbarczyka totiž počíta Poľsko s tým, že sa polder zmení na klasickú priehradu a Odra sa splavní až do Ostravy.
Poliaci to nerobia z entuziazmu, ale preto, že potrebujú viac využiť veľký námorný prístav v poľskom Štetíne. Ten by mal hrať v budúcnosti kľúčovú úlohu pre námornú a riečnu dopravu ako pre Poľsko, tak aj pre veľkú časť Nemecka a tiež Česka.