Autor je analytik Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA) Úradu vlády SR, text predstavuje súkromný názor autora.
Napriek mediálnemu záujmu, s ktorým bol vítaný dokument Moderné a úspešné Slovensko, jeho obsah prináša len málo nových myšlienok a nápadov. A paradoxne tie politiky, ktoré nové sú, ako napríklad SK RISE, sa stali terčmi najväčších kritík.
V porovnaní s každoročne obnovovaným Národným programom reforiem prináša nový dokument z dielne ministerstva financií prívetivejšiu grafiku, prirodzenejší jazyk a krajšie tematické spracovanie, no tam sa do veľkej miery novosť aj končí.
Veľká väčšina odporúčaných politík je preberaná z iných dokumentov Inštitútu finančnej politiky (IFP) či revízií výdavkov Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), a teda sa nevyhýba rovnakým zisteniam, no aj chybám a, bohužiaľ, aj skupinovému mysleniu.
Tento text je prispením do debaty o využití balíčka európskych peňazí v prospech rozvoja Slovenska a jeho podstatou je, že dokument potrebuje redefinovanie cieľov, politického "vlastníctva" a implementácie. Bez ohľadu na to, ktoré politiky sa nakoniec zvolia, tieto procesné nedostatky budú prekážkou k úspechu.
Kľúčom k 'najedeniu sa' z reformného menu teda bude spolupráca medzi politickými a analytickými aspektmi reforiem a dotiahnutie systému implementácie.

Naozaj zníženie počtu škôl zvýši ich kvalitu?
Veľmi výrazným problémom dokumentu je zlá charakterizácia cielenia politík, ktoré pôsobia arbitrárne. Veľakrát ide o ciele korelačné, nie kauzálne. Inými slovami, že vyjadrujú výsledok, ktorý môže byť viditeľný na konci procesu, no neukazujú cesty, ako sa dá k týmto cieľom dopracovať či aké mechanizmy by bolo správne využiť.
Nie je teda jasné, ako sa prejaví zlepšenie v realite a čo naozaj znamená.
Napríklad pri zmenách vo vysokom školstve sú zmienené ciele ako znižovanie počtu verejných vysokých škôl z 20 na 18, znižovanie počtu študijných programov na druhom a treťom stupni o 20 percent či zvyšovanie počtu študentov, ktorí ukončujú vysokoškolské štúdium po prvom stupni.
S týmito cieľmi sa dá súhlasiť, no ony len korelujú so zvyšovaním kvality a vonkoncom ju negarantujú.
Lepší prístup by bolo napríklad nastavovanie kvalitatívnych ukazovateľov pre rôzne stupne vysokého školstva – napríklad pre titul "univerzity" by bolo treba dostatok publikácií a citácií v dobrých žurnáloch, pre "vysokú školu" menej a pre "odbornú terciárnu inštitúciu" by stačil len dôraz na výučbu.
Tieto zmeny by mohli byť spojené s radikálnou podporou kvality, keďže väčšina teórií inovácií hovorí o potrebe koncentrácie ľudského kapitálu v rámci inštitúcií alebo geografických území.
Prístup dokumentu je chybný, pretože to, koľko máme škôl či študentov na magisterských programoch, samotné nehovorí o ničom – podstatné je, či ide v periférnych školách o reálne vzdelávanie, ktoré rozvíja schopnosti a intelekt študentov a študentiek.
Rovnako, ak máme na Slovensku kapacity na päť klastrov, nech ich je päť – podstatné je, aby spĺňali prísne kritériá a produkovali výstupy. Týmto spôsobom sa dostaneme k zlepšeniam, ktoré chceme vidieť.
Podobný nedostatok prepojenia medzi žiaducou kvalitou a ukazovateľmi je prítomný vo viacerých sekciách – napríklad v zdravotníckej časti sa hovorí o mnohých ukazovateľoch, napríklad o návštevách u lekárov, no nie je jasne definované, ako sa to urobí a ako sa pri tom zabezpečí kvalita starostlivosti.
Implementácia mnohých plánov v rámci dokumentu je navyše vnímaná len ako výsledok zmeny zákonov či administratívnych zmien. Tie však v komplexných oblastiach ako vo vzdelávacej,v zdravotnej či v sociálnej politike jednoducho nestačia.
Naozaj náročná práca bude boj so zabehanými procesmi a záujmovými skupinami, ktorým vyhovuje aktuálne nastavenie.