SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky
PÍŠE JAKUB DOVČÍK - FÓRUM

Ako sa najesť z reformného menu

Aj dobrý mix reforiem môže viesť k veľmi drahým omylom.

Zľava: Minister financií Eduard Heger a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš počas tlačovej konferencie, na ktorej predstavili Národný integrovaný reformný plán - Moderné a úspešné Slovensko. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

Autor je analytik Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA) Úradu vlády SR, text predstavuje súkromný názor autora.

Napriek mediálnemu záujmu, s ktorým bol vítaný dokument Moderné a úspešné Slovensko, jeho obsah prináša len málo nových myšlienok a nápadov. A paradoxne tie politiky, ktoré nové sú, ako napríklad SK RISE, sa stali terčmi najväčších kritík.

V porovnaní s každoročne obnovovaným Národným programom reforiem prináša nový dokument z dielne ministerstva financií prívetivejšiu grafiku, prirodzenejší jazyk a krajšie tematické spracovanie, no tam sa do veľkej miery novosť aj končí.

Veľká väčšina odporúčaných politík je preberaná z iných dokumentov Inštitútu finančnej politiky (IFP) či revízií výdavkov Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), a teda sa nevyhýba rovnakým zisteniam, no aj chybám a, bohužiaľ, aj skupinovému mysleniu.

Tento text je prispením do debaty o využití balíčka európskych peňazí v prospech rozvoja Slovenska a jeho podstatou je, že dokument potrebuje redefinovanie cieľov, politického "vlastníctva" a implementácie. Bez ohľadu na to, ktoré politiky sa nakoniec zvolia, tieto procesné nedostatky budú prekážkou k úspechu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kľúčom k 'najedeniu sa' z reformného menu teda bude spolupráca medzi politickými a analytickými aspektmi reforiem a dotiahnutie systému implementácie.

Súvisiaci článok Rektori ukázali, že sú skutoční lídri Čítajte 

Naozaj zníženie počtu škôl zvýši ich kvalitu?

Veľmi výrazným problémom dokumentu je zlá charakterizácia cielenia politík, ktoré pôsobia arbitrárne. Veľakrát ide o ciele korelačné, nie kauzálne. Inými slovami, že vyjadrujú výsledok, ktorý môže byť viditeľný na konci procesu, no neukazujú cesty, ako sa dá k týmto cieľom dopracovať či aké mechanizmy by bolo správne využiť.

Nie je teda jasné, ako sa prejaví zlepšenie v realite a čo naozaj znamená.

Napríklad pri zmenách vo vysokom školstve sú zmienené ciele ako znižovanie počtu verejných vysokých škôl z 20 na 18, znižovanie počtu študijných programov na druhom a treťom stupni o 20 percent či zvyšovanie počtu študentov, ktorí ukončujú vysokoškolské štúdium po prvom stupni.

S týmito cieľmi sa dá súhlasiť, no ony len korelujú so zvyšovaním kvality a vonkoncom ju negarantujú.

Lepší prístup by bolo napríklad nastavovanie kvalitatívnych ukazovateľov pre rôzne stupne vysokého školstva – napríklad pre titul "univerzity" by bolo treba dostatok publikácií a citácií v dobrých žurnáloch, pre "vysokú školu" menej a pre "odbornú terciárnu inštitúciu" by stačil len dôraz na výučbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tieto zmeny by mohli byť spojené s radikálnou podporou kvality, keďže väčšina teórií inovácií hovorí o potrebe koncentrácie ľudského kapitálu v rámci inštitúcií alebo geografických území.

Prístup dokumentu je chybný, pretože to, koľko máme škôl či študentov na magisterských programoch, samotné nehovorí o ničom – podstatné je, či ide v periférnych školách o reálne vzdelávanie, ktoré rozvíja schopnosti a intelekt študentov a študentiek.

Rovnako, ak máme na Slovensku kapacity na päť klastrov, nech ich je päť – podstatné je, aby spĺňali prísne kritériá a produkovali výstupy. Týmto spôsobom sa dostaneme k zlepšeniam, ktoré chceme vidieť.

Podobný nedostatok prepojenia medzi žiaducou kvalitou a ukazovateľmi je prítomný vo viacerých sekciách – napríklad v zdravotníckej časti sa hovorí o mnohých ukazovateľoch, napríklad o návštevách u lekárov, no nie je jasne definované, ako sa to urobí a ako sa pri tom zabezpečí kvalita starostlivosti.

Implementácia mnohých plánov v rámci dokumentu je navyše vnímaná len ako výsledok zmeny zákonov či administratívnych zmien. Tie však v komplexných oblastiach ako vo vzdelávacej,v zdravotnej či v sociálnej politike jednoducho nestačia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Naozaj náročná práca bude boj so zabehanými procesmi a záujmovými skupinami, ktorým vyhovuje aktuálne nastavenie.

Kto bude za čo zodpovedný?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7DXT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7DXT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Bol obvinený zo zneužívania právomoci a prečin ohrozenia dôvernej skutočnosti.


a 2 ďalší 1 h
Respirátor.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 441 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


15 h

Neprehliadnite tiež

Veci verejné Ivana Mikloša.

Spájajte sily so všetkými, ktorým v princípe ide o slobodu a solidaritu, lebo zlo sa spája rýchlo a ľahko.


1 h
Ilustračné foto.

Naučili ste sa počas pandémie novú zručnosť? Čo to o vás v skutočnosti hovorí.


1 h
Minister práce Milan Krajniak.

Legislatíva sa nemôže meniť zo dňa na deň. A predsa sa to deje.


Michal Páleník 2 h
Peter Schutz.

Kým sa vedci zjednotia na niekoľkých základných postulátoch, svet ešte obehnú dve či tri vlny covidu.


16 h