Autor je ekonóm, pôsobí v Prognostickom ústave SAV
Správa o chystanej investícii Volkswagenu vo výške jednej miliardy eur na chvíľu vytlačila aj správy o šíriacej sa pandémii. Oprávnene.
O niekoľko rokov si už na pandémiu nespomenieme. Z automobilového priemyslu budeme žiť ešte dlho.
Prečo by mal nová investícia skončiť na Slovensku? A aký by bol jej dosah na našu ekonomiku?
Prečo nie Turecko

Rozhodovanie obrovského koncernu o umiestnení veľkej investície je omnoho komplexnejšie ako simplexné úvahy o daňovej sadzbe či výške štátnej pomoci.
Za umiestnenie výroby v Turecku hovorili silné dôvody. Turecko má veľký a rastúci domáci trh: 80 miliónov prevažne mladých ľudí. Mnoho z nich bude kupovať automobily vyrobené v Turecku.
Mzdy sú v Turecku nižšie ako na Slovensku. Turecko má však problematických susedov a ostré vnútropolitické konflikty. Krajina sa borí s veľkými ekonomickými problémami: vysokou infláciou a padajúcim kurzom tureckej líry. To nie je stabilné prostredie.
Slovenský trh je omnoho menší ako ten turecký. Autá zmontované na Slovensku sa však budú predávať najmä v západnej Európe. Slovensko je k týmto trhom geograficky bližšie a z hľadiska dopravných nákladov aj lacnejšie.
Hlavným tromfom Slovenska je euro. Prieskumy partnerských obchodných komôr označujú spoločnú menu za veľké plus. Odpadajú problémy so stabilitou kurzov, účtovaním kurzových rozdielov a nákladmi na kurzové poistenie (hedžing).
Nezanedbateľnou výhodou je takmer 30-ročná história prítomnosti Volkswagenu na Slovensku. Firma vie, čo od Slovenska môže, resp. nemôže očakávať.