SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Znižovanie emisií nie je hra s nulovým súčtom. Vyčkávanie je

Ad: Nalejme si čistého uhlíka

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA/AP)

Autorka je členkou iniciatívy Zelený reštart, spájajúcej mimovládne organizácie s cieľom klimaticky a environmentálne zodpovednej post-covidovej ekonomickej obnovy

Radovan Ďurana z ekonomického think-tanku INESS v článku Nalejme si čistého uhlíka vyjadruje skepsu voči ambicióznosti cieľov Európskej únie v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov. Píše, že ak emisie najskôr nezníži Čína, tak sa nám ich znižovanie neoplatí.

Súvisiaci článok Nalejme si čistého uhlíka Čítajte 

Článok pracuje s predpokladom, že klimatické opatrenia sú tak trochu nevyhnutné zlo, ktoré bude mať na život ľudí obmedzujúci vplyv.

SkryťVypnúť reklamu

Tento predpoklad je nesprávny. Znižovanie emisií a adaptácia na klimatickú zmenu prinesie Európe výhody bez ohľadu na to, akým tempom budú znižovať emisie iné krajiny sveta.

Klimatické opatrenia môžu mať bezprostredne pozitívny vplyv na kvalitu života ľudí už dnes a mali by sme ich začať robiť čo najskôr. Ilustrujme to na niekoľkých prípadoch.

Znečistenie skutočne zabíja

Emisie z dopravy na Slovensku v súčasnosti produkujú približne 18 percent z celkových emisií krajiny. Doprava je jedným z hlavných zdrojov znečistenia ovzdušia, ktoré má len u nás na svedomí 5400 predčasných úmrtí ročne.

Náklady, súvisiace so zlou kvalitou ovzdušia, tiež nie sú zanedbateľné – v roku 2015 nás zlá kvalita ovzdušia stála 9,279 miliardy eur, čo predstavovalo približne 6,5 percenta HDP krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Znižovanie podielu automobilovej dopravy začína byť nielen v Európe veľmi výrazným trendom, bez ohľadu na to, čo robia v Číne.

Automobilizmus má na verejný priestor a kvalitu života v mestách množstvo negatívnych dopadov, o ktorých sa doteraz nehovorilo. Podľa logiky voľného trhu 90-tych a nultých rokov sa považoval za motor hospodárskeho rastu a preto sa jeho dopad na kvalitu života nebral do úvahy.

Dnes sa diskusia začína rámcovať na základe iných východísk – zvažovania všetkých negatívnych externalít. S tým začína rásť tlak na znižovanie počtu áut, posilňovanie kvality verejnej dopravy a rozvoj cyklistickej infraštruktúry.

Rozvoj hromadnej dopravy môže mať rovnaké prínosy i v posilňovaní životnej úrovne v regiónoch. Pozitívnym sprievodným javom bude zníženie emisií.

SkryťVypnúť reklamu

Energetická chudoba seniorov

Ďalšou dôležitou oblasťou, kde máme možnosť hovoriť o znižovaní emisií a zároveň o zvyšovaní kvality života, je energetika a bývanie.

Na Slovensku asi 20 percent ľudí trpí energetickou chudobou (z toho najviac seniori). V roku 2019 sme boli na 3. mieste v rebríčku energetickej chudoby v rámci krajín EÚ.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 219
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 449
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 136
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 015
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nataša Holinová

Bývalá sudkyňa nie je jediná, kto má byť z čoho traumatizovaný.


6 h
Peter Tkačenko

Tu už nejde len o Slovensko, ale o funkciu.


20 h
Z protestov proti sprísneniu interrupčného zákona v Poľsku.

Ženy v USA a Poľsku plačú. My zatiaľ len teoretizujeme o možných dôsledkoch zákazu interrupcií.


Magdaléna Jánošíková 22 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


22 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  2. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  3. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  4. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  5. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  8. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 651
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 161
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 562
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 366
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 005
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 643
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 637
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 224
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu