Autor je podpredsedom Progresívneho Slovenska a poslancom Európskeho parlamentu
Automobilka Volkswagen ohlásila miliardovú investíciu do bratislavského závodu a presun výroby modelov Passat a Superb z Česka na Slovensko. Znie to dobre, prichádzajú práca aj investície. Otázky, ktoré sa však treba spýtať, sú nasledujúce: koľko nás to bude stáť? A stojí to vôbec za to?
Vývoj ostáva v Česku
Nie je žiadnym tajomstvom, že v súťaži o podobné investície sa krajiny predbiehajú a ponúkajú investorom masívne stimuly v rôznej podobe. Minister financií Heger sa otázke, aké stimuly sme Volkswagenu ponúkli, vo svojej reakcii (uznajme, že šikovne) vyhol.
Pre dobré spravovanie štátu je však dôležité vedieť a otvorene sa rozprávať o tom, akým spôsobom lákame nové investície a či sa to vôbec oplatí. Pozrime sa na fakty.
Bratislava a okolitý región netrpí nedostatkom pracovných miest. Zároveň je faktom, že automobilový priemysel patrí medzi najohrozenejšie zo všetkých odvetví z hľadiska spoločnej európskej snahy o prechod na klimaticky neutrálnu ekonomiku a automatizáciu.
V súčasnej podobe je dlhodobo neudržateľný. A špeciálne to platí o zamestnanosti vo výrobe. Na Slovensku sme od montáže automobilov už teraz mimoriadne závislí.
To treba zdôrazniť. Na Slovensko prichádza ďalšia montáž, nie vývoj s vysokou pridanou hodnotou. Ten ostáva v Česku. My, namiesto toho, aby sme podporovali špičkové výskumné firmy, posilňujeme našu najväčšiu slabinu.