Niekedy ma ešte prenasleduje tá nekonečná slučka vianočnej hudby, ktorá mi znie v ušiach. Bolo to začiatkom dvetisícich rokov, bol som študentom a na prázdninové obdobie som sa zamestnal v obchodnom dome. Potreboval som peniaze na nákup darčekov, a tak som každý deň trávil hodiny skladaním svetrov.
A potom tu bol môj desivý prvý pracovný deň: čierny piatok.
Legenda hovorí, že čierny piatok dostal svoje meno, pretože to bol deň, keď maloobchodné podniky prekročili hranicu ziskovosti za kalendárny rok (prechod z „červeného atramentu“ na „čierny atrament“ v ich účtovných knihách).
Realita je však oveľa temnejšia. Nikdy predtým som sa necítil bližšie k hranici, ktorá oddeľuje civilizáciu od barbarstva, v čase, keď som videl, ako sa dve babičky hádajú, ktorá ušetrí 25 percent na poslednom páre džínsov.
Doteraz to tak je.
Covid-19 spôsobil zmätok v globálnej ekonomike a nedávna správa spoločnosti Deloitte ukazuje, že ekonomická aktivita zostane obmedzená aj počas sviatočných dní.
Celých 40 percent ľudí tvrdí, že tieto Vianoce celkovo minú menej peňazí a očakáva sa, že najviac budú zasiahnuté výdavky na socializáciu mimo domova (pokles o 34 percent). Ale keď som začal skúmať štatistiku vianočných nákupov pre tento komentár, narazil som na skutočne alarmujúce údaje.