Autorka je sudkyňa Krajského súdu v Bratislave
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky pripravilo novú súdnu mapu, ktorá je už spracovaná aj do paragrafového znenia zákona o sídlach a obvodoch súdov a je toho času v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Daný návrh zákona podstatným spôsobom mení celé doterajšie usporiadanie súdov, ruší dlhodobo fungujúce súdy, na ktorých je zabezpečená špecializácia sudcov.
Reforma funkčnosť súdov ohrozí
Zhotoviteľ novej súdnej mapy uvádza, že zmeny v súdnej mape znamenajú v podstate návrat k stavu do roku 1996, čo podľa mňa nie je tvrdenie pravdivé, keď dochádza k rušeniu súdov, ktoré tu v roku 1996 existovali, ako napríklad Krajského súdu v Bratislave a Krajského súdu v Košiciach.
Tvorca novej súdnej mapy nevysvetlil, z akého dôvodu ruší práve ten-ktorý konkrétny súd. Nebola predložená analýza, neboli predložené relevantné dáta, na základe ktorých by sa dalo usudzovať, že práve navrhnutá nová súdna mapa prinesie väčšiu špecializáciu sudcov, zrýchli súdne konanie a zabezpečí zbavenie sa starých, tzv. reštančných vecí.
Návrh sa nezaoberá otázkou, ako sa bude realizovať prestup sudcov a administratívy zo zrušených súdov na súdy nové, ako sa budú prerozdeľovať spisy, ako sa budú tvoriť nové senáty na odvolacích súdoch, nerieši, v akých budovách budú sídliť nové súdy.
Domnievam sa, že samotnú implementáciu novej súdnej mapy nie je vhodné ani možné ponechať len na nových predsedov súdov, ako opakovane prezentovalo ministerstvo. Navrhovaná nová súdna mapa môže reálne spôsobiť, že administratívni pracovníci nebudú schopní mobility za prácou na nové súdy, čo povedie k ich odchodu z justície.
Súdy dlhodobo zápasia s nedostatkom administratívnej pracovnej sily a v súčasnosti je neľahké obsadiť administratívne miesta na súdoch kvalitnými pracovníkmi z dôvodu veľmi nízkeho ohodnotenia ich práce. Odlev množstva skúsenej administratívy spôsobí výkonu súdnej moci problémy, následkom čoho bude spomalenie činnosti súdov.
V neposlednom rade som toho názoru, že nová súdna mapa skrýva v sebe aj istú formu hrozby ovládnutia súdnej moci, nakoľko na všetkých súdoch sa v jednom čase, za tej istej vlády, vymenia predsedovia súdov, ktorých koniec koncov vyberá minister.