Autor je analytik INESS
Nový návrh zákona hovorí, že pri verejne obstaraných autách (pri nadlimitných zákazkách, čo sú zhruba dve autá) bude musieť od augusta 2021 zhruba každé štvrté obstarané auto byť elektromobil alebo (ak sa nezmení emisná metodika) plug-in hybrid. Klasický hybrid podmienku 50 g CO2/km nesplní.
Toto kritérium sa nebude týkať len verejných obstarávateľov, ale aj firiem poskytujúcich službu vo verejnom záujme ako autobusová doprava, alebo pôsobiacich v distribúcii zásielok či balíkov. Nesplnenie týchto limitov bude znamenať vysoké pokuty.
Čo má z toho daňový poplatník
Vieme, že elektromobily sú výrazne drahšie ako bežné autá so spaľovacím motorom, často o viac ako sto percent. Mali by zamestnanci inšpektorátov práce a poštári jazdiť vo výrazne drahších autách? Získava daňovník kúpou elektromobilu požadovanú hodnotu za peniaze?
V súkromnom sektore je to otázkou nákladov firmy či preferencií cieľového zákazníka. Správnosť rozhodnutia potvrdí zisk alebo vyvráti strata. Verejná správa tu však takýto ukazovateľ nemá. V jej prípade sa, žiaľ, dá povedať, že nemá žiadne ukazovatele.