SME

V čom si kritický mysliteľ a konšpiračný teoretik porozumejú

Obaja veria v racionalitu, no chýba im ohľad na zmysel.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

Autor je filozof, pracuje ako advokát

Vraví sa, že máločo je dnes dôležitejšie ako kritické myslenie, ktoré sa nechá viesť výlučne faktami a rozumom. Práve táto veta je však nabitá nejasnými a komplikovanými predpokladmi. Pochopíme to, ak sa v dejinách myslenia vrátime k osvietenskej filozofii ako zakladateľke moderného racionalistického étosu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv o kritike poznania

Táto rozum vzývajúca filozofia začala kritikou poznania. Slovo „kritika“ v tomto kontexte nemá mať negatívny podtón; ide o skúmanie možností poznania ako takého; pýtanie sa, ako môže myseľ vôbec poňať do seba niečo, čím sama nie je (prírodu, vonkajší svet) a zároveň ich „neznečistiť“, čiže podržať ich ako absolútne odlišné od seba samej.

Výsledky tohto bádania však boli rozpačité. Hume spochybnil samotný pojem kauzality (dnes by povedal, že existuje výlučne korelácia); Berkeley potreboval Boha na to, aby vôbec zabezpečil existenciu sveta mimo jeho mysle. Kant sa pri hľadaní vzťahu medzi vedomím a „vecou o sebe“ zamotal v náuke o schematizmoch, ktorej nikto nerozumel, a neskôr, nespokojný sám so sebou, uvidel prepojenie medzi mysľou a prírodou v umeleckých dielach romantického génia, čo pôsobilo, nuž, nepresvedčivo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prírodné vedy sa však rozmáhali a kritických filozofov napokon až tak nepotrebovali.

Posledný veľký transcendentálny kritik, Edmund Husserl, preto nazval prírodné vedy „dogmatickými“. Opäť to však nemalo mať negatívny podtón – chcel tým len vyjadriť, že prírodné vedy neskúmajú a ani nemajú skúmať podmienky poznávania. Majú sa len rozvíjať. Husserl vedy nechcel podkopávať, sám bojoval proti relativizmu a za filozofiu ako „prísnu vedu“.

Z tejto kritiky poznania, ktorá nemala byť mienená negatívne, nám však napokon ostáva len negatívne dedičstvo. To spočíva v sproblematizovaní samotného pojmu faktu. Fakt má byť niečo, čo pozorujeme vo vonkajšom svete, no transcendentálnym kritikom sa nepodarilo oddeliť pozorovateľa od pozorovaného; a v každom pozorovanom tak ostáva čosi z pozorovateľa.

V rámci vied sa situácia komplikuje ešte viac. Veda funguje v jazyku a jazyk je vždy viac či menej nepresným sprostredkovaním – ako by povedal Walter Benjamin, ide vždy o preklad z „jazyka vecí“ do „jazyka ľudí“, a mnohé sa v preklade nevyhnutne stratí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7RHG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Politický Dunning-Kruger sa nám trošku opustil.


3
Nataša Holinová

Vetovanie Žilinkovej renty sa dalo čakať, ale čo bude ďalej?


11
Ilustračné foto.

Myslia si, že vyhrali. No prehrajú to pred dejinami aj na súdoch.


22

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
SkryťZatvoriť reklamu