SME
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky
PÍŠE ADAM MICHNIK - FÓRUM

Udial sa 10. februára poľský Kapitol?

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru opäť bránime demokraciu pred štátom Práva a spravodlivosti.

Protesty v Poľsku. (Zdroj: SITA/AP)

Autor je bývalý predák Solidarity a šéfredaktor denníka Gazeta Wyborcza

Niečo také sa ešte v Poľsku nestalo. Desiateho februára mnohé noviny a časopisy nevyšli, spravodajské weby zhasli a desiatky rozhlasových a televíznych staníc zastavili vysielanie.

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru, zrušení cenzúry a zrútení Sovietskeho zväzu poľská občianska spoločnosť znovu bráni neľahko vydobytú demokraciu pred štátom odhodlaným s ňou skoncovať.

Politiky, proti ktorým teraz poľské nezávislé mediálne tituly protestujú, ich robia rovnako zraniteľnými ako ich náprotivky v Rusku a Maďarsku.

Ako napokon verejne priznal podpredseda vlády Jaroslaw Kaczyński, faktický vládca Poľska, vzor si tento režim berie v Maďarsku premiéra Viktora Orbána. Aby sme teda rozumeli tichému protestu poľských médií, je dobré si pripomenúť maďarskú skúsenosť.

Súvisiaci článok Nechceme skončiť ako v Maďarsku. Poľské médiá vyšli s čiernou titulkou Čítajte 

Demontáž demokracie sa začína médiami

Orbán, rozhodnutý skonsolidovať to, čo nazval „neliberálnou demokraciou“, sa po návrate k moci v roku 2010 spoľahol na „salámovú“ metódu, ktorú po druhej svetovej vojne vymyslel Mátyás Rákosi, prezývaný maďarský Stalin, aby nastolil komunistickú vládu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V boji proti „triednemu nepriateľovi“ Rákosiho komunisti systematicky ukrajovali zo slobody inštitúcií, plátok po plátku, až nezostalo nič než fasáda. Orbán túto taktiku prispôsobil dvadsiatemu prvému storočiu a Kaczyński ho nasleduje.

Prvým ukrojeným plátkom, vtedy aj dnes, boli verejnoprávne médiá, ktoré sa zmenili na hlásnu trúbu Kaczyńského strany Právo a spravodlivosť (PiS). Oficiálni poľskí poskytovatelia spravodajstva dnes šíria vytrvalý prúd lží a ohovárania, pripomínajúci majstrov propagandy typu Josepha Goebbelsa a Andreja Ždanova.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7RXH na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7RXH na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vladimir Putin

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Maďarsko, Viktor Orbán
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smer sa o zmenu pokúšal cez pozmeňujúci návrh aj s amnestiou.

15. apr

Sputnik má Viktor Orbán na propagandu.

2 h
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

16. apr

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

4 h
Zuzana Kepplová.

Ruská diplomacia vidí len Američanov.

8 h
Ben Cunningham.

Darmo sa spoločnosť upína k vede, ľudia naďalej veria nezmyslom.

8 h
Zuzana Kepplová.

Vybrať sa s nákupným vozíkom do Ruska, akoby nebolo žiadne včera ani zajtra, sa nedá.

10 h