Autorka je sociologička, spolupracuje s Nadáciou Socia
Dištančné vzdelávanie z domu dnes zažíva väčšina detí v krajine. V čase korony však prišiel aj návrh na zmenu tzv. domáceho vzdelávania. Nepomýľme si to.
Domáce vzdelávanie, ktoré je v zákone ukotvené ako právo na individuálnu formu plnenia školskej dochádzky, je u nás povolené od roku 2008, ale len pre žiakov prvého stupňa základnej školy (a vo výnimočných prípadoch).
Novela, ktorá už prešla prvým čítaním v NRSR, chce toto právo rozšíriť aj pre žiakov druhého stupňa základných škôl.
Žiak v domácom vzdelávaní je oslobodený od dennej školskej dochádzky, ale zároveň je evidovaný vo svojej kmeňovej škole, do ktorej dvakrát ročne príde na preskúšanie. Oficiálne ho doma musí vzdelávať osoba s pedagogickým vzdelávaním, to sa však v praxi často obchádza.
Pred desiatimi rokmi sa doma učilo len 24 žiakov, v súčasnosti možnosť využíva zhruba 500 žiakov. Nejde teda o masívny jav, lenže rastový trend je jednoznačný. Už teraz je na domácom vzdelávaní aj niekoľko starších žiakov, lenže kmeňovú školu majú zahlásenú v Českej republike, alebo v iných štátoch.
Téma spája rozličné politické strany
Pokusov umožniť domáce vzdelávanie aj starším žiakom bolo už viacero a prichádzali z rôznych častí politického spektra. V minulosti sa oň pokúšali napríklad poslanci KDH, ako aj liberál Martin Poliačik (v tom čase poslanec za stranu SaS).
V súčasnosti pri tomto návrhu opäť dochádza k spájaniu rôznych prúdov. Novelu predložili poslanci OĽaNO Mária Šofranko, Peter Kremský a Richard Vašečka a na príprave spolupracovali s ministerstvom školstva (pod vedením SaS).
Kto sa vzdeláva doma?
Žiaci na domácom vzdelávaní tvoria veľmi rôznorodú skupinu. Logickým riešením je pre rodiny žijúce na lazoch či kopaniciach ďaleko od obce. Niektorí títo rodičia uprednostnia domáce vzdelávania pred komplikovaným dochádzaním.