Autor je bývalý primátor Bratislavy
Celý svet už viac ako rok trápi pandémia koronavírusu a s tým spojené ekonomické, sociálne a iné problémy. Na Slovensku politický a mediálny svet žije niekoľko týždňov vládnou krízou. Existujú však aj iné problémy každodenného života, priamo súvisiace s kvalitou krajiny , teda života, kultúry, turistického ruchu.
Jedným z týchto problémov je aj výzor krajiny, respektíve vizuálny smog. Mnohé mestá a časti Slovenska (nevynímajúc, napríklad, vjazd do Vysokých Tatier) sú doslova zohyzdené záplavou reklamných panelov, bilbordov. Reklama sa však presúva do digitálneho sveta a vonkajšie pútače sú skôr vizitkou zaostalosti ako modernosti. Konečne sa o riešení tohto problému diskutuje aj v NR SR.
Keď siahnete na trojnožky
Mnohé v problematike vizuálneho smogu záleží na samospráve, ale veľa závisí aj od legislatívy na celoštátnej úrovni.
Miesta zamorené bilbordmi a rôznymi neraz ohavnými pútačmi sa často nachádzajú aj na súkromných pozemkoch. Z vlastnej skúsenosti viem, že boj s vizuálnym smogom je beh na dlhú trať a výsledky sa dostavia až neskôr. Ale mnohé veci sa nám pred časom podarili.
Za môjho pôsobenia sme v Bratislave napríklad odstránili viac ako 1500 plôch, ktoré nepekným spôsobom špatili naše prostredie. Hlavné mesto má z tohto obdobia skúsenosti a aj konkrétne podklady z Viedne.