Autor je sociológ, pôsobí na Kodanskej univerzite
Na začiatku stáli štyria úspešní podnikatelia, ktorí sa k exekutívnej moci dostali na vlne občianskej krízy z roku 2018, každý s vlastnou stranou či „hnutím“ v zmysle previazanej skupiny jednotlivcov, ktorí politicky kapitalizujú na dojme, že sú autentickým hnutím občanov zdola.
Žiadny nebol voleným politickým byrokratom, každý zosobňoval mýtus svojho politického subjektu: Matovič ako najväčší bojovník proti korupcii, Sulík ako superracionálny ekonóm, Kollár ako milionár proti sociálnej nespravodlivosti a Kiska ako prezident, ktorý dvakrát porazil Fica (jeho aura sa však rozpadla hneď po tom, čo opustil funkciu).
Čo sa mohlo pokaziť?
V sociológii je tento typ lídra či líderky dobre známy: už v roku 1910 ho Max Weber opísal ako charizmatika. Charizmatik prichádza v chvíli neistoty a jeho či jej autorita vychádza z našej viery v to, že zosobňuje naše predstavy o svete a zároveň má mimoriadne schopnosti, aby ich presadil a krízu tak vyriešil.