Autor je teológ
Veľká noc bola pre Izraelitov najväčším sviatkom. Ak chceme pochopiť jej zmysel a sledovať jej obrady, musíme si prečítať dvanástu kapitolu Exodu, v ktorej Mojžiš opisuje jej ustanovenie.
Bolo to počas vyhnanstva v Egypte, na prorokovu žiadosť Boh zošle na utláčateľov „desiatu ranu“. V noci zasiahne všetkých prvorodených Egypťanov. Aby boli prvorodení Hebrejci ušetrení, každý musí bedlivo označiť veraje svojich dvier znakom urobeným krvou baránka.
Mäso budú jesť ešte tej noci na ohni upečené s nekvaseným chlebom a k tomu s horkou zeleninou. Židovská tradícia verne zachovávala tieto obradné predpisy. Jedol Ježiš so svojimi učeníkmi v deň Zeleného štvrtka toto jedlo?
Význam odchodu z Egypta

Dekalóg začína príznačne slovami, ktoré sa v rôznych obmenách objavujú v starozákonných textoch znovu a znovu: „Ja som Pán, tvoj Boh, ja som ťa vyviedol z Egypta, z domu otrokov.“
Podľa tohto textu, každý kto prebýva v Egypte už týmto faktom sa stáva chrámovým otrokom. Tým je tak dlho, dokiaľ z neho neodíde. V Egypte nie je možné byť slobodným človekom, tam vždy patríte egyptským bohom. Preto je nutné z Egypta vyjsť.
Prvorodení boli v Prednom Oriente veľmi dôležití, pretože sa stávali kňazmi rodiny. Zabitím prvorodených bol však prerušený kontakt Egypťanov s bohmi. Izraeliti si navyše od Egypťanov vyžiadali strieborné a zlaté šperky, čo boli zrejme rôzne kultické predmety, bez ktorých nemohli Egypťania komunikovať s bohmi obvyklým spôsobom.
Aj izraelskí prvorodení mali dôležitú úlohu. Boli strážcami rodinných tradícií, najmä po smrti otca. Dôvody pre exodus Izraelitov boli predovšetkým náboženské, ale aj sociálne a politické. Exodus ukázal, že uctievanie egyptských bohov vedie do smrti, kým viera v Boha pravého a živého vedie do života.
Prvá veta Dekalógu, ktorý Boh dal Izraelitom prostredníctvom Mojžiša na Sinaji, začína slovami o vyslobodení z Egypta. Až potom nasledujú jednotlivé prikázania.
Boh je Bohom slobody, ktorá je pre neho dôležitejšia než prikázania. Prikázania nie sú bremenom. Sú to akoby smerovky, ktoré ukazujú cestu k slobode. Prikázania nemožno preto oddeliť od Božieho vyslobodenia a vysvetľovať ich samostatne.
Vyslobodenie z Egypta bolo len začiatkom života v slobode. Sloboda je dar, ktorý treba uskutočňovať vždy znovu a znovu. Izraeliti na to často vo svojich dejinách zabúdali. Preto sa ocitali v novej porobe.