Autor je odborársky funkcionár a zakladateľ OZ Pracujúca chudoba
Asi nemá zmysel rozprávať o tom, prečo je návrh zvýšenia DPH riadne prestrelený. Oplatí sa však pozrieť na niektoré mýty, ktoré sa nám tu opakujú.
Náš tučný sociálny štát
Podľa vyjadrení poniektorých analytikov máme na Slovensku obrovský sociálny štát a ten, samozrejme, treba financovať, a presne preto máme také vysoké daňovo-odvodové zaťaženie.
Takéto tvrdenie je zavádzajúce. Akýkoľvek sociálny štát, či reziduálny, výkonný, alebo redistributívny, či liberálny, konzervatívny, alebo socialistický, každý sa nejakým spôsobom musí financovať. Zavádzaním je však tvrdenie, že na Slovensku máme veľký, redistributívny sociálny štát. Nemáme.
Ak sa pozrieme na podiel sociálnych dávok na HDP, tak patríme k spodnej tretine krajín OECD (Slovensko 17 percent, priemer OECD 20,1 percenta a Francúzsko 31 percent). Čo sa týka nastavenia a kvality sociálneho systému, tak ten náš je hodnotený ako podpriemerný v porovnaní s priemerom krajín OECD.
O tom, že na pomoc sociálne vylúčeným na bývanie (1,9 percenta) a rodinám s deťmi (8,9 percenta) ide dlhodobo len malá časť prostriedkov vyplácaných ako sociálne dávky, asi škoda hovoriť.
A najmä vysoké daňovo-odvodové zaťaženie nemáme pre sociálny štát, ale preto, že politici úplne rozhasili daňový systém tým, že zrušili napríklad dedičské a majetkové dane a tým preklopili daňový mix viac na stranu zdaňovania ekonomickej činnosti.
Renta a negatívne externality sú zdaňované málo alebo vôbec.