Autor je analytikom Globsecu pre klímu a energetiku
Dopyt po elektromobiloch v EÚ sa 550 tisícami nových registrácií v roku 2019 v porovnaní s 300 tisícami v roku 2018, zvýšil. Je to v súlade s cieľom Európskej environmentálnej agentúry značne znížiť emisie v dopravnom sektore.
Naprieč krajinami Únie sa však dopyt po elektromobiloch výrazne líši. V regióne strednej a východnej Európy je, žiaľ, stále najnižší.
Stimuly zatiaľ nefungujú
V roku 2019 predstavovali elektrické a hybridné autá na Slovensku menej ako 0,6 percenta novoregistrovaných elektrických vozidiel, v Česku a Poľsku to bolo menej ako 0,5 percenta a v Maďarsku, ktoré je v rámci Visegrádskej štvorky lídrom, takmer 1,7 percenta.
Na porovnanie, v pobaltských štátoch je to skoro 0,5 percenta, Rumunsko a Bulharsko sú na úrovni okolo jedného percenta.
Na základe malého záujmu je značné úsilie krajín strednej a východnej Európy, ktoré vynakladajú na zvýšenie predaja elektromobilov či už motivovaním dopytu cez predajné zľavy, šrotovacie programy, parkovanie zadarmo a všetko možné, vcelku prekvapivé.
Inšpirujúc sa Európskym balíkom čistej mobility z roku 2017 a Smernicou o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá štáty postupne rozvíjajú svoje národné stratégie. Tie stimulujú nákup elektromobilov a vytvárajú základnú nabíjaciu sieť.
Zatiaľ tieto plány nefungujú a najdôležitejšia otázka je, či môžeme očakávať uspokojivé výsledky do roku 2030, vzhľadom na stanovené klimatické ciele členských štátov.