Autor je europoslanec za stranu Spolu/EPP
Správa Európskeho parlamentu o situácii v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia a práv v EÚ v rámci zdravia žien, známa aj ako správa Matić, sa stala dôležitou domácou politickou témou.
Podobne ako pri iných aktivitách Európskej únie, ktoré sa týkajú sexuálneho zdravia a reprodukčných práv, Kresťanská únia, ktorá je súčasťou OĽaNO, rozbehla kampaň, ktorá sa nápadne ponášala na tú okolo Istanbulského dohovoru vrátane využívania nepravdivých argumentov a šírenia hoaxov.
Po prečítaní Matićovej správy si hovorím, že sme to mohli očakávať - vyjadruje sa komplexne k sexuálnemu zdraviu a reprodukčným právam vrátane prístupu k interrupciám, sexuálnej výchove, dostupnej antikoncepcii, liečbe neplodnosti, odbúravania tabu okolo ľudskej sexuality.
Debata okolo Matićovej správy je, žiaľ, unesená, a preto chcem argumenty okolo správy objasniť a vysvetliť svoj postoj k nej.
Správa Matić neporušuje subsidiaritu
Princíp subsidiarity znamená, že Európska únia prijíma pravidlá pre členské štáty všade tam, kde jej členské štáty dali právomoci konať. Matićova správa je však politický dokument a teda nemôže subsidiaritu porušiť, pretože nemá legislatívny charakter. Neovplyvní pravidlá, ktoré máme na Slovensku a všetky jej odporúčania zostanú politickými odporúčaniami.
Je pravda, že Európsky súdny dvor niekedy vychádza pri svojich rozhodnutiach aj z uznesení Európskeho parlamentu. Vychádza však aj z iných dokumentov, ktoré odobria iné inštitúcie a obsahujú odlišné politické postoje ako v správe Matić.
“Ak sa hlasy slovenského a európskeho parlamentu líšia, je to výsledok rôznych politických väčšín. Nemusí sa nám ten rozdiel páčiť, ale nemal by byť dôvodom na podkopávanie európskeho projektu.
„
Je úplne prirodzené, že ako volení europoslanci sa vyjadrujeme k celej škále verejných tém. Nie každému sa tie témy musia páčiť, ale ako demokrat plne rešpektujem odlišné názory, pričom sám viem, že môj postoj nemusí byť vždy práve väčšinový. V žiadnom prípade však ako europoslanci nenesieme zodpovednosť za rozhodnutia iných verejných inštitúcií vrátane súdov.
Argumentovanie subsidiaritou v prípade správy Matić preto považujem za neférové, ba dokonca za politicky škodlivé. Obviňovanie europarlamentu z toho, že pri politickej diskusii prekračuje svoje právomoci, má neblahé dôsledky pre celý európsky projekt.