Autor pracuje pre Európsku komisiu
Môj priateľ sa nedávno sťažoval, že odkedy si jeho 14-ročný syn Jakub stiahol novú aplikáciu sociálnej siete TikTok, nevie sa od nej odlepiť. Predtým to uňho nepozoroval. Čo sa s Jakubom vlastne dialo?
Veľmi dobre to opisuje výskumník Jason Davis. Len čo si Jakub aplikáciu spustil, nemusel definovať svoje obľúbené témy ani záľuby. Algoritmy umelej inteligencie sa okamžite dali do práce a začali analyzovať Jakubovo správanie a jeho emócie. Zisťovali, čo sa mu páči a čo nie. Na čo sa vydrží pozerať a čo preskočí.
Začali mu ponúkať najrôznejší obsah a zakrátko ho poznali lepšie, ako pozná sám seba. Neuveriteľne presne vedeli, ktoré video Jakuba zaujme a ktoré nie. Aký obsah vyvolá uňho pozitívnu alebo negatívnu emóciu.
A to je presne to, čo v novom type ekonomiky, ktorú voláme ekonomika pozornosti, zohráva najdôležitejšiu úlohu. Náš čas a naša pozornosť má pre digitálne platformy a ich reklamných partnerov veľkú ekonomickú hodnotu, poznanie našich záľub a aktivít takisto.