SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Účet za blahobyt treba začať splácať (píše Peter Stach)

Než sa vyroja ochrancovia prirodzeného práva človeka na spaľovací motor, mali by sme vedieť toto.

Európske veci - Najdôležitejšie udalosti z európskej politiky, komentáre a analýzy. (Zdroj: SME.sk / Hej,ty!)

Autor je analytik, publicista a expert na európsku politiku

Keď Európska komisia na začiatku svojho mandátu v roku 2019 avizovala, že za svoju hlavnú prioritu považuje boj proti globálnemu otepľovaniu, eurobarometre a ďalšie prieskumy potvrdzovali, že väčšina občanov EÚ sa s tým viac alebo menej stotožňuje.

Prvé reakcie na balík konkrétnych opatrení na zníženie emisií oxidu uhličitého, ktorý Komisia predstavila minulý týždeň, však potvrdili, že oná široká podpora verejnosti bola založená na mylnom predpoklade, že snaha o záchranu sveta ich nebude nič stáť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Európa je dnes prvým svetadielom, ktorý predstavuje komplexnú architektúru na splnenie svojich klimatických cieľov," uviedla pri predstavení nových legislatívnych opatrení predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová. Tými hlavnými sú zníženie emisií skleníkových plynov o 55 percent už do roku 2030 a dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050.

Tritisíc strán

Čo si treba predstaviť pod pojmom "komplexná architektúra", o ktorej hovorí šéfka Komisie? Osem novelizácií existujúcich smerníc a nariadení, ktoré dopĺňa päť nových legislatívnych iniciatív. Spolu ide približne o tritisíc strán textu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najväčšiu časť z neho však tvoria analýzy dosahov jednotlivých návrhov. Podľa Komisie je výsledný mix politík "citlivou rovnováhou medzi cenovými opatreniami, cieľmi, pravidlami a podpornými opatreniami".

Hoci na slovenských sociálnych sieťach zatiaľ najväčší odpor vyvolal návrh na postupné ukončenie výroby spaľovacích motorov (technicky je zákaz formulovaný ako cieľ znížiť emisie CO2 v automobiloch do roku 2035 o sto percent), omnoho väčším politickým problémom budú návrhy na rozšírenie emisných povolení na oblasť vykurovania a dopravy.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič a vpravo asistent Juraj Lacena v decembri 2020.

Plat, aký dostane Matovičov asistent Juraj Lacena, má len 37 asistentov z takmer 300.


12 h
Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem.


19 h
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Z EÚ a aliancie nás nevytiahne, ale hanba to bude riadna.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Matovič prispel k rastu Smeru značnou mierou.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Snaha stopnúť nedeľný konzum vychádza z nepodložených domnienok.


12 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


14 h
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Z EÚ a aliancie nás nevytiahne, ale hanba to bude riadna.


15 h
Nedemokratický volič je oxymorón.

Hranice medzi demokratickým a nedemokratickým sú niekedy neobyčajne pohyblivé.


15 h
SkryťZatvoriť reklamu