Ivan Mikloš je prezident MESA 10 a exminister financií
František Chovanec je odborník na finančné nástroje EŠIF a EIB
Jednou z najväčších výziev, ktoré stoja pred vládou a vládnou koalíciou, bude zabezpečiť efektívne čerpanie zdrojov z eurofondov a Plánu obnovy a odolnosti. Náročnosť úlohy je evidentná z toho, že kým v minulosti sme boli schopní čerpať ročne zhruba jednu miliardu eur z dvoch, ktoré boli k dispozícii, v najbližších rokoch bude potrebné čerpať omnoho viac, v niektorých rokoch dokonca až okolo osem miliárd eur.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Jedným z mnohých problémov je v tejto súvislosti spôsob prípravy a schvaľovania nového zákona o verejnom obstarávaní, ktorý nedáva veľa dôvodov na optimizmus.
V tomto texte chceme poukázať na hlavné oblasti implementačných rizík, ktoré bude nevyhnutné eliminovať, ak chceme byť v efektívnom čerpaní zdrojov úspešní.
Z doterajšej diskusie o eurofondovej agende je zrejmé, že poväčšine správne diagnostikovanie problémov so sebou neprináša aj ich skutočné riešenie.
Pravda je, že zjednodušovanie, ale aj efektívne nasmerovanie zdrojov chce politickú odvahu, ale najmä praktickú erudovanosť, ktorú treba transformovať do stoviek legislatívnych zmien a administratívnych usmernení, a to sa bez politickej vôle a lojálnej byrokratickej mašinérie nedá.
Podpredsedníčka vlády zodpovedná za eurofondy nemá veľké skúsenosti s verejnými investíciami a jej personálne riadenie ministerstva je nepochopiteľnou rehabilitáciou kariérnych euroúradníkov z čias Rašiho a Počiatka, ktorí majú paradoxne rozhodujúci podiel na súčasnom prebyrokratizovanom systéme.
Ukazuje sa, že vládne strany skrátka "nemajú kádre", a to je obrovský problém.
Zjednocuj, ale deleguj
Na druhej strane ako správny krok sa ukazuje vytvorenie jedného riadiaceho orgánu na novovzniknutom ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), čím sa zabezpečí istá uniformita procesov, avšak je nevyhnutné, aby tento riadiaci orgán jednotlivé kompetencie delegoval na relevantné rezorty tak, ako to bolo doteraz.
Súbeh programového obdobia 2014 – 2020 a 2021 – 2027 by v opačnom prípade spôsobil trieštenie odborných kapacít. Už v súčasnosti je kompetentnosť na nízkej úrovni a riadiace orgány prekračujú lehoty na plnenie úloh, ktoré sú im dané.