SME

Chronický problém s eurofondmi. Čo urobiť, aby neboli prekliatím (píše Ivan Mikloš)

Demotivuje stav právnej neistoty.

Veci verejné Ivana Mikloša. (Zdroj: SME.sk / Hej,ty!)

Ivan Mikloš je prezident MESA 10 a exminister financií

František Chovanec je odborník na finančné nástroje EŠIF a EIB

Jednou z najväčších výziev, ktoré stoja pred vládou a vládnou koalíciou, bude zabezpečiť efektívne čerpanie zdrojov z eurofondov a Plánu obnovy a odolnosti. Náročnosť úlohy je evidentná z toho, že kým v minulosti sme boli schopní čerpať ročne zhruba jednu miliardu eur z dvoch, ktoré boli k dispozícii, v najbližších rokoch bude potrebné čerpať omnoho viac, v niektorých rokoch dokonca až okolo osem miliárd eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedným z mnohých problémov je v tejto súvislosti spôsob prípravy a schvaľovania nového zákona o verejnom obstarávaní, ktorý nedáva veľa dôvodov na optimizmus.

V tomto texte chceme poukázať na hlavné oblasti implementačných rizík, ktoré bude nevyhnutné eliminovať, ak chceme byť v efektívnom čerpaní zdrojov úspešní.

Z doterajšej diskusie o eurofondovej agende je zrejmé, že poväčšine správne diagnostikovanie problémov so sebou neprináša aj ich skutočné riešenie.

Pravda je, že zjednodušovanie, ale aj efektívne nasmerovanie zdrojov chce politickú odvahu, ale najmä praktickú erudovanosť, ktorú treba transformovať do stoviek legislatívnych zmien a administratívnych usmernení, a to sa bez politickej vôle a lojálnej byrokratickej mašinérie nedá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podpredsedníčka vlády zodpovedná za eurofondy nemá veľké skúsenosti s verejnými investíciami a jej personálne riadenie ministerstva je nepochopiteľnou rehabilitáciou kariérnych euroúradníkov z čias Rašiho a Počiatka, ktorí majú paradoxne rozhodujúci podiel na súčasnom prebyrokratizovanom systéme.

Ukazuje sa, že vládne strany skrátka "nemajú kádre", a to je obrovský problém.

Zjednocuj, ale deleguj

Na druhej strane ako správny krok sa ukazuje vytvorenie jedného riadiaceho orgánu na novovzniknutom ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), čím sa zabezpečí istá uniformita procesov, avšak je nevyhnutné, aby tento riadiaci orgán jednotlivé kompetencie delegoval na relevantné rezorty tak, ako to bolo doteraz.

Súbeh programového obdobia 2014 – 2020 a 2021 – 2027 by v opačnom prípade spôsobil trieštenie odborných kapacít. Už v súčasnosti je kompetentnosť na nízkej úrovni a riadiace orgány prekračujú lehoty na plnenie úloh, ktoré sú im dané.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G88FR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Strašne veľa sme sa včera dozvedeli o Slovensku a jeho najbližšej budúcnosti.


Americký prezident Donald Trump.

Slovensko sa posúva mimo bezpečnej zóny.


3

Kreslí Hej, ty! – Györe.


Hej, ty! 4
Beata Balogová.

Ambíciu mať bič na mimovládky vládna moc nevzdá.


7
SkryťZatvoriť reklamu