Autor je analytik platformy Budovy pre budúcnosť
Merania na desiatkach slovenských škôl dokazujú, že prostredie v triedach vo väčšine prípadov nespĺňa normové požiadavky. Zlá kvalita vzduchu niekoľkonásobne prekračujúca požadované limity, prehriate triedy, nevhodné akustické podmienky v učebniach či nedostatok svetla predstavujú hlavné problémy prostredia, v ktorom trávia deti veľkú časť svojho dňa.
V nasledujúcich rokoch nás čakajú stámiliónové investície do školskej infraštruktúry z európskych zdrojov.
Ak chceme vzdelávanie hodné 21. storočia, nestačí iba modernizovať zariadenie škôl. Zlepšiť kvalitné vnútorné prostredie znamená vzdelávať deti v prostredí, ktoré dokáže naplno rozvinúť ich potenciál.
V nevetraných triedach im to nepáli
Ako spoločnosť venujeme veľkú pozornosť kvalite vonkajšieho vzduchu. Zabúdame však, že drvivú väčšinu dňa dýchame práve vzduch v uzavretých budovách, ktorý je často oveľa znečistenejší.
Deti trávia s výnimkou domova najviac času práve v školách. Kvalita vnútorného prostredia v triede významne ovplyvňuje ich zdravie, dochádzku alebo výkon počas vyučovania.
Viacero štúdií a meraní dokazuje, že nevhodné vnútorné prostredie vedie k zhoršenej pozornosti žiakov, zvýšenej chorobnosti či k vzniku astmatických chorôb. Naopak, zdravé a príjemné prostredie v triedach podporuje kognitívne schopnosti detí, študijné výsledky a výkon žiakov.