Autor je právnik a člen iniciatívy Veda pomáha
Otázka očkovania aj zoči-voči rozbiehajúcej sa tretej vlny epidémie naďalej spoľahlivo rozdeľuje spoločnosť a ponúka veľkú zásobu úvah o prípadnej diskriminácii a jej formách.
Do diskusie vstúpilo aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva prostredníctvom odborného stanoviska v prípade rozdielneho zaobchádzanie so zaočkovanými a nezaočkovanými spotrebiteľmi.
Cestovka vraj nemá riešiť očkovanie
Zápletka je banálna. Cestovná kancelária ponúkala zľavu na zájazd pre zaočkovaných, pričom nezaočkovaní spotrebitelia poukázali na menej priaznivé zaobchádzanie. Stredisko preto skúmalo, či boli naplnené definičné znaky, na základe ktorých by bolo možné vyvodiť porušenie zákazu diskriminácie.
Jedným z nich je zistenie, či ide o porovnateľnú situáciu. Stredisko tvrdí, že „Očkovanie konkrétnej osoby proti ochoreniu covid-19 nemá žiadny vplyv na plnenie práv a povinností zo zmluvného vzťahu. Nespôsobuje cestovnej kancelárii žiadne zvýšené ani znížené náklady na obstaranie predmetu zmluvy a nemá preto žiadnu príčinnú súvislosť s cenou zájazdu. Zaočkovaní aj nezaočkovaní spotrebitelia sú preto pri uzatváraní a plnení zmluvy o zájazde v porovnateľnej situácii. Sú im však ponúkané iné cenové podmienky.“
Arbitrárnosť takejto argumentácie je zrejmá už na prvý pohľad. Stredisko neuvádza, žiadne dôvody pre svoje tvrdenia, ale obmedzilo sa len na ich vyslovenie. Konštatovanie, že zaočkovaní a nezaočkovaní sú v porovnateľnej situácii, je pritom viac ako sporné.
Pri nezaočkovanom spotrebiteľovi hrozí vyššie riziko ochorenia, a teda aj storna zájazdu. Ak bude jeho ochorenie zistené po prílete, do karantény budú musieť ísť aj jeho spolucestujúci – to všetko má prirodzene bezprostredný súvis s plnením zmluvného vzťahu a podnikaním cestovnej kancelárie. Mohli by sme pritom pokračovať aj v ďalších príkladoch.
Áno, som si vedomý, že hovoríme o pravdepodobnostiach, ale tieto pravdepodobnosti sú niekoľko násobne vyššie v prospech zaočkovaných spotrebiteľov. Tvrdenie, že v čase celosvetovej pandémie sú pri cestovaní do zahraničia zaočkovaní a nezaočkovaní cestujúci v porovnateľnej situácii, je degradácia prínosov vakcinácie.

Kto má byť (spoločensky) zodpovedný
Stredisko zároveň považovalo za potrebné zdôrazniť, že cestovná kancelária nemá žiadnu zodpovednosť ani kompetencie v oblasti ochrany verejného zdravia. Deklaruje síce svoju spoločenskú zodpovednosť, táto však neodôvodňuje stanovenie rozličných zmluvných podmienok pre zákazníkov.
Po krátkej poznámke o tom, že kompetencie v oblasti ochrany zdravia nemá ani stredisko, čo mu však vôbec nebránilo v autoritatívnom vyhodnotení situácie, odložíme na chvíľu optiku pandémie, keďže argumentácia strediska presahuje polemiku zaočkovaný/nezaočkovaný a otvára otázku o spoločenskej zodpovednosti pri podnikaní.