Autorka je antropologička, pracuje v Sociologickom ústave SAV
Pred pandémiou bolo samozrejmosťou, že korporátna práca prebiehala v kanceláriách, kde pracujúci trávili osem a viac hodín denne. Predpokladalo sa, že práca v kancelárii zabezpečí produktivitu tým, že umožňuje neustály dohľad nad zamestnancami a pracovným procesom, ale aj formálnu a neformálnu komunikáciu potrebnú na hladký priebeh práce.
Ak sa uvažovalo, ako lepšie zorganizovať pracovné priestory, uvažovalo sa o zmene dizajnu a umiestnenia kancelárií: bude pre komunikáciu lepší otvorený spoločný priestor? Ušetrí flexibilné priraďovanie pracovného miesta náklady? Je pre spoločnosť najlepšie mať kancelárie v centre mesta?
Vieru v nevyhnutnosť kancelárie nabúrala pandémia. Zistili sme, že práca na diaľku je možná, dá sa zorganizovať a ľudia sú produktívni, aj keď im stále nestojí niekto za chrbtom.
Od marca minulého roku na profesijnej sociálnej sieti Linkedln narástol počet pracovných ponúk ponúkajúcich prácu z domu štvornásobne. Používanie filtra „možnosť práce na diaľku“ využilo pri hľadaní o 60 percent viac ľudí než pred pandémiou. Mnohé spoločnosti sa rozhodli, že nejakú formu práce z domu si zachovajú aj po skončení pandémie.