Autor je riaditeľ občianskeho združenia eduRoma, poradca Rady Európy pre inkluzívne vzdelávanie
Od nástupu nového vedenia ministerstva školstva uplynuli takmer dva roky a je čoraz viditeľnejšie, že vzdelávanie detí z vylúčených rómskych komunít sa nikam reálne neposunulo. Všetko nasvedčuje, že iné to nebude ani v roku 2022.
Ide predovšetkým o neriešenie troch zásadných problémov.
Prvý problém spočíva v tom, že agenda vzdelávania rómskych žiakov nemá dlhodobo svoje stále ukotvenie na ministerstve školstva. Medzi sebou si ju každé volebné obdobie pohadzujú rôzne kabinety ministerstva.
Dnes táto agenda spadá priamo pod štátnu tajomníčku Svetlanu Síthovú a jej odbor inkluzívneho vzdelávania. Faktom je, že tento odbor je personálne poddimenzovaný a chýbajú mu odborníci a úradnícke elity, ktoré by boli dlhodobo zorientované v problematike.
To oslabuje schopnosť koncepčne riešiť problémy vzdelávania rómskych žiakov. Aj z tohto dôvodu je pre externistov veľmi ťažké vyjednávať s ministerstvom o zásadných plánoch, stratégiách a zmenách v tejto oblasti.
Druhý problém spočíva v tom, že súčasné vedenie ministerstva školstva neplánuje v najbližších rokoch zvýšiť nedostatočné financovanie vzdelávania detí z vylúčených komunít.