Autor je univerzitný profesor, bývalý predseda a člen Akreditačnej komisie
Vláda schválila novelu zákona o vysokých školách napriek oprávneným protestom akademickej obce. Týkali sa prevažne oklieštenia akademickej samosprávy, zvýšenia kompetencií správnych rád, potlačenia významu fakultných vedeckých rád a senátov atď.
Verejné vysoké školy sú dotované zo štátneho rozpočtu, takže vplyv ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu a vlády na ich chod je legitímny. Ministerstvo má silné kompetencie aj bez ďalšej novely, len ich zmysluplne nevyužíva.
Kvalitu potopil dôraz štátu na kvantitu
Za kvalitu vysokoškolskej vedy a vzdelávania zodpovedajú najmä vysoké školy samotné, ale zákony určujú prostredie, v ktorom pracujú. Ak vysoké školy dlhodobo dostávali dotácie od ministerstva školstva prioritne podľa počtu študentov, prispôsobili sa, a tak masové vzdelávanie potopilo kvalitu.
Vývoj fungovania vysokých škôl je potrebný, ale novela podstatné veci nerieši. Zastavili či odložili sa hodnotenia a podpora špičkovej vedeckej a umeleckej práce, nerieši sa diferenciácia škôl podľa poslania, deformujú sa pravidlá pre obsadzovanie miest docentov a profesorov.
Podiel HDP na chode vysokých škôl patrí medzi najnižší v Európskej únii a prostredie, v ktorom sa robí vysokoškolská veda a vzdelávanie, je v zlom stave. Infraštruktúra, možnosti kultúrneho a športového vyžitia tiež vplývajú na rozhodnutie študentov študovať v zahraničí. Nádejou sú prostriedky z Fondu obnovy.
Poslanie vysokých škôl ako vedeckých inštitúcií zdôraznila Európska komisia takto: „... takmer všetky technológie, produkty a úspechy, ktoré viedli k ekonomickému a komerčnému rastu a zlepšeniam kvality života, sú založené na základnom výskume ... väčšina základného výskumu sa uskutočňuje na univerzitách.“
Aj to viedlo Akreditačnú komisiu (v rokoch 1990 až 2019 poradný orgán vlády) k projektu Identifikácia špičkových vedeckých tímov. Od vlády sme čakali cielenú finančnú podporu špičkových tímov, ale bola skôr symbolická. A hlavne, dúfali sme, že projekt pomôže stlmiť „únik mozgov“.