Autor je generálny riaditeľ a zakladateľ Semantic Visions, pražskej analytickej firmy, ktorá zbiera a analyzuje 90 percent svetových online správ
V dezinformačnej vojne môže byť ťažké určiť nepriateľa. Novinárov, politikov, vlády či hoc starých rodičov obviňujú z toho, že umožňujú internetové šírenie lží.
Hoci žiadna z týchto skupín nie je celkom nevinná, skutočný protivník je omnoho pozemskejší. Ako dosvedčila koncom minulého roka facebooková whistlerblowerka Frances Haugenová, samotné algoritmy sociálnych médií robia dezinformácie prístupnými.
Od svojich začiatkov v roku 2004 narástol Facebook zo študentskej sociálnej siete na monštrum, čo ničí sociálnu súdržnosť a demokraciu na celom svete.
Facebook zbiera poklady používateľských dát vrátane intímnych faktov ako telesná hmotnosť a tehotenstvo, aby mapoval sociálnu DNA svojich používateľov. Firma potom tieto informácie predáva každému, od výrobcov šampónov až po ruské a čínske výzvedné služby, kto chce "mikro zacieliť" na jej 2,9 miliardy používateľov.
Facebook takto umožňuje tretím stranám manipulovať mozgami a obchodovať s "ľudskými budúcnosťami", čiže s prediktívnymi modelmi rozhodnutí, aké jednotlivci pravdepodobne urobia.
Čo robiť s nenávisťou a dezinformáciami na internete ČítajteČesi vidia viac dezinformácií ako Američania
Celosvetovo si Facebook zvykol na to, že zasieva nedôveru v demokratické inštitúcie. Jeho algoritmy uľahčujú násilie v reálnom svete, od genocídy v Mjanmarsku až po verbovanie teroristov v Južnej Amerike, západnej Afrike a na Blízkom východe.
Lži o volebných podvodoch v USA, ktoré šíril prezident Donald Trump, zaplavili Facebook v rámci predohry k nepokojom zo 6. januára. V Európe zatiaľ Facebook umožnil perverzné snahy bieloruského despotu Alexandra Lukašenka využiť migrantov ako zbrane proti Európskej únii.
V Českej republike zaplavili kyberpriestor ruské dezinformácie šírené na tejto stránke pre škodlivý kód Facebooku.
Analýza mojej spoločnosti zistila, že priemerný český občan je vystavený 25-krát viac dezinformáciám o vakcínach proti covidu-19 ako priemerný Američan. Situácia je taká zlá a vláda taká neschopná, že Česi sa pri monitorovaní a boji proti tomuto vplyvu spoliehajú na občiansku spoločnosť vrátane dobrovoľníkov známych ako českí elfovia.
Úsilie zmierniť hrozbu Facebooku pre demokraciu zatiaľ hanebne zlyháva.
Nehaťte sociálne médiá, rozdeľte ich ČítajteProblémom je samotný model podnikania
V Česku vytvoril Facebook partnerstvo s francúzskou tlačovou agentúrou Agence France-Presse (AFP), aby identifikovali škodlivý obsah. No vzhľadom na to, že má jediného zamestnanca na čiastočný úväzok a mesačnú kvótu iba desiatich pochybných správ, je to kvapka v mori dezinformácií.
"Akty Facebook", ktoré zverejnil Wall Street Journal, potvrdzujú, že Facebook podniká kroky "len v troch až piatich percentách nenávistných prejavov".