SME

Ježišova cesta utrpenia a smrti

Konajme slobodne ako Ježiš, aby sme neupadli do nového otroctva.

Socha Krista, ktorá je súčasťou súsošia Golgoty sa vrátila po zreštaurovaní pomocou žeriava na pôvodné miesto do parku pri Kalvárii v Trnave.Socha Krista, ktorá je súčasťou súsošia Golgoty sa vrátila po zreštaurovaní pomocou žeriava na pôvodné miesto do parku pri Kalvárii v Trnave. (Zdroj: TASR)

Autor je teológ

„Mučený bol a pokorne trpel a neotvoril ústa ako baránok vedený na zabitie a ako ovca pred tými, čo strihajú, mlčal a neotvoril ústa. Bez súdneho výroku odvlečený bol na miesto popravy.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Izaiáš 53, 7 n.

Ježišov vstup do Jeruzalema

Na základe evanjelií nevieme presne určiť, kedy dozrela v Ježišovi myšlienka, že bude musieť trpieť. Svoj osud často porovnával s osudom prorokov, ktorí boli odstránení zásahmi predstaviteľov moci. Ale to, že utrpenie a smrť sa stali podstatným obsahom Ježišovho vedomia v spojení s jeho poslaním, svedčí už výrok pri Cézarei Filipovej „... odvtedy začal Ježiš poukazovať svojim učeníkom na to, že musí ísť do Jeruzalema a mnoho vytrpieť od starších, veľkňazov a zákonníkov, že musí byť zabitý“. (Mt 16, 16)

SkryťVypnúť reklamu

Ježišovo rozhodnutie bolo také pevné, že rázne odmietol Petrov pokus odvrátiť ho od cesty utrpenia (Mt 16, 23). Narastanie nepriateľských prejavov čoraz viac Ježiša upozorňovalo, že ak bude takto pokračovať vo svojom pôsobení, bude musieť počítať s tým, že ho odstránia.

Napriek hroziacemu nebezpečenstvu neustával v zvestovaní Božieho kráľovstva a dovolil si kritizovať dokonca aj veľkňaza Kaifáša a jemu podobných. Náboženskí predstavitelia boli dotknutí Ježišovou kritikou, preto hľadali spôsob, ako ho odstrániť.

Ježišovo pôsobenie znepokojovalo aj predstaviteľov politickej moci, ktorí sa obávali oslabenia svojich pozícií v Ríme. Herodes Antipas aj veľkňaz Kaifáš sa obávali, že správy o mesiášskych a politických hnutiach v Palestíne by mohli v Ríme otriasť ich postavením.

SkryťVypnúť reklamu

Preto Kaifáš presvedčil členov židovskej veľrady, synedria, že bude užitočnejšie, ak zomrie jeden človek za ľud a nezahynul celý národ (Jn 11, 50). Stalo sa to dva dni pred židovskou Veľkou nocou – Paschou (Mt 26, 2).

V dvorane veľkňaza Kaifáša sa členovia synedria uzniesli, že „... ľsťou sa zmocnia Ježiša a zabijú ho“(Mt 26, 4). „Ľsťou“ sa pravdepodobne myslí Judášova zrada. Členom synedria záležalo na tom, aby sa to nestalo v deň sviatočného zhromaždenia. Obávali sa totiž vzbury ľudu a možno aj vojenského zákroku držiteľov rímskej moci.

Pre bezpečnosť sa už Ježiš nepohyboval verejne, ale odišiel do Samárie, kde sa cítil bezpečnejšie. Starozákonné motívy „predpovedí“ a „naplnenia“ sa spájajú s Ježišovým vstupom do Jeruzalema (Mt 21, 1-9; Lk 19, 41-48).

SkryťVypnúť reklamu

Ježiša do Jeruzalema nikto nevolal. Mohol sa tejto ceste aj vyhnúť. Ježiš sa však rozhodol do Jeruzalema ísť aj napriek nebezpečenstvu, ktoré ho tam čakalo. Išiel tam preto, aby v Jeruzaleme svedčil o svojom poslaní. Toto svedectvo chcel vydať aj za cenu utrpenia, ktoré ho možno očakávalo, ktoré nehľadal, ale ani pred ním neunikal.

Obyvatelia Jeruzalema ho vítali ako mesiášskeho kráľa s palmovými ratolesťami. Ježiš im však ukazuje, že Božie kráľovstvo nie je založené na moci, ale na tichej a pokornej službe.

Ježiš potom ešte vyčistil jeruzalemský chrám od peňazomencov a kupcov. Bol to jeho prorocký čin.

Ježišova posledná večera

Ježišov veľkonočný príbeh sa začína spoločnou večerou s učeníkmi. Stolovanie ako centrum náboženského a sociálneho významu malo na starovekom Blízkom východe veľký význam. Pozvať niekoho k stolu bolo cťou. Bola to ponuka dôvery, pokoja a harmónie.

SkryťVypnúť reklamu

Zvlášť v judaizme spoločenstvo stola znamenalo spoločenstvo pred Bohom. Pretože ten, kto je kus lámaného chleba a zdieľa jedlo, má tiež účasť na požehnaní, ktoré pán domu vyriekol nad nerozlomeným chlebom. Oveľa väčší význam má však to, že v zdieľaní každodennej potravy požehnanej pred Bohom sa ľudské vzťahy môžu stať výrazom intímnejšieho spojenia medzi Bohom a človekom (J. Jeremiás).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8UCY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Staroveký Rím

Archeologický park v Pompejach.

Otrasy s magnitúdou 3,2 boli v oblasti neďalekého supervulkánu tzv. Flegrejských polí.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 311
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 987
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 641
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 589
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 269
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 089
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 360
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 272
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dym po explózii v meste Chan Junis na juhu Pásma Gazy.

Patrím medzi iniciátorov petície Slovensko si musí ctiť medzinárodné právo.


8
Ilustračné foto.

Sme slušní a nerobíme nechutné veci.


2
Ilustračné foto.

Naša rozdrobenosť je v európskom priestore pomerne unikátna.


Dušan Sloboda 3
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Sloboda umožňuje rámec pre dôstojný nesúhlas.


14
  1. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  2. Irena Šimuneková: Selčiansky diel
  3. Monika Kučesová: Rodiny nie sú daňový subjekt. Prorodinná politika musí začať od základov.
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu.
  5. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak
  6. Miroslav Pollák: Chaosom vzad
  7. Miroslav Pollák: Chaosom vpred
  8. Viktor Pamula: Alkoholizmus ako neduh slovenskej politiky
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 95 193
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 012
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 333
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 273
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 135
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 375
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 992
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 6 213
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu