SME
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Ako sa zavádza celé Slovensko

Ad: Sulík zaviedol celé Slovensko.

Rafinéria Slovnaft v Bratislave.Rafinéria Slovnaft v Bratislave. (Zdroj: TASR)

Autor je riaditeľ komunikácie Slovnaftu.

Váha slov politológa či iného analytika môže byť väčšia ako ľudí priamo od fachu, ktorí v danom odvetví pracujú desiatky rokov. Dnes na nás z rôznych miest „vyskakuje“ Slovnaft a jeho ochota/neochota, pripravenosť/nepripravenosť v otázkach spracovania ruskej či alternatívnej ropy.

Čo sme vraj zanedbali

Slovnaft je špička v schopnosti vyťažiť z ropy maximum palív. Technológiu tak vypiplal, že konverzný pomer, schopnosť premeniť ropu na motorové palivá, chemikálie či plasty je až 86 percent, čo nás radí podľa Nelsonovho Indexu Complexity medzi trojicu najlepších v rámci Európy.

SkryťVypnúť reklamu

České rafinérie sú za nami, nemajú napríklad hydrogenáciu palív ani komplex EFPA. Vďaka investíciám v minulosti a správnemu odhadu, že európsky trh bude naftový, hráme v regióne významnú úlohu.

Vyrábame teda hlavne naftu, približne 50 percent, následne benzín, okolo 20 percent, plastov približne 8 percent, zvyšok sú chemikálie, vykurovacie oleje či letecké palivo. Najčastejšou výčitkou je, prečo nedokážeme spracovať inú ropu ako ruskú a že sme v tomto smere niečo zanedbali. Nie je to pravda, spracovať dokážeme aj iné typy rôp, ale kľúčové je, aké produkty z nich dostaneme.

Ďalšou obľúbenou mantrou je, že sme sa zle pripravili na alternatívny dovoz ropy a prečo sa nechceme od Rusov odpojiť. V tomto prípade z diskusie akosi vypadáva kľúčový hráč, ktorým je Transpetrol. Je štátny a má kľúče od miešačky, teda ropovodu. Stačí, aby v Budkovciach zavrel rúru, a sme od Rusov odpojení.

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti, keď Slovensko získalo alternatívu k Družbe vďaka rekonštrukcii Adrie, bolo to predovšetkým vďaka Maďarsku a MOL-u, keďže vlastní ropovod na maďarskom území. Transpetrolu sa príliš do toho nechcelo, pochopiteľne, cítil ohrozenie ziskov z prepravy cez Družbu. No nakoniec 10 miliónov, k 170 zo strany MOL-u a Slovnaftu prihodil do investície na menšej časti ropovodu na Slovensku.

Plyny a benzíny a čo s nimi v Európe

Slovnaft dokáže spracovať akúkoľvek ropu, teda aj ľahkú ropu. Musel by však znížiť spracovanie. V ľahkej rope je v porovnaní s ruskou podstatne viac ľahkých zložiek, ako sú plyny a benzíny, a, naopak, je v nej podstatne menej nafty.

Napríklad v americkej rope WTI (West Texas Intermediate) je podiel plynov a benzínov zhruba 37 percent, kým v ruskej REBCO (Russian Export Blend Crude Oil) 28 percent. Naopak, nafty je v americkej rope o 7 percent menej ako v ruskej. Z pohľadu ročnej produkcie Slovnaftu je to približne o 400-tisíc ton nafty menej, ktorá by chýbala na trhu. Nie nám, ale určite Čechom, Rakúšanom, Poliakom, keďže tieto krajiny nie sú v produkcii palív sebestačné a zásobuje ich aj Slovnaft.

SkryťVypnúť reklamu

Štruktúra produkcie podľa inštalovanej technológie v Slovnafte:

WTIREBCO
Plyny12,0 %6,0 %
Automobilové benzíny25,9 %22,5 %
Motorová nafta43,6 %50,8 %
Ostatné18,6 %20,7 %

Vyšší obsah plynov a benzínov v ľahkej rope by si s ohľadom na súčasnú kapacitu potrubí a inštalácií vyžiadal znížiť vstupný objem ropy do destilácie. Navyše benzíny sú v Európskej únii prakticky nepredajné. Čo sa s nimi stane? Odpad? Vypustíme ich do ovzdušia alebo kto ich kde uskladní?

Nie je ropa ako ropa

EÚ ročne spotrebuje 80 miliónov ton benzínu a exportuje 40 miliónov ton. Ročná spotreba nafty v EÚ je 290 miliónov ton, pričom domáca produkcia je len 240 miliónov ton. Chýbajúcich 50 miliónov musí EÚ doviezť, pričom polovica tohto objemu pochádza z Ruska a Bieloruska. Pokiaľ by aj iné rafinérie, ktoré spracúvajú v Európe dnes ruskú ropu, ju nahradili napríklad americkou WTI, prebytok benzínu a nedostatok nafty na starom kontinente by sa ešte viac zvýraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Slovnaft a MOL majú vo svojej databáze uložené desiatky typov rôp. Hľadajú na trhu také ropy a ich vzájomné kombinácie, aby okrem iných detailných kvalitatívnych faktorov (kyslosť ropy, obsah kovov, miešateľnosť s inými ropami, schopnosť vyrobiť z ropy zimnú naftu) boli ich výsledné parametre v štruktúre výroby čo najpodobnejšie ruskej rope, ktorá je tiež zmesou viacerých rôp.

Cieľom je, aby Slovnaft dokázal vyrábať palivá na plný výkon a spoľahlivo zásobovať regionálny trh strednej Európy, čo veľmi dobre chápe aj EÚ, preto Slovensko žiada o dočasnú výnimku. Dopyt po nafte na tomto trhu nedokážu české, rakúske, poľské či balkánske rafinérie plne saturovať. Navyše menšia produkcia nafty v Európe bude limitovať aj jej pomoc s palivami Ukrajine, napríklad aj pre jej poľnohospodárstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Nájsť najvhodnejšiu kombináciu dvoch či troch rôp je komplikované. Nejde len o výber konkrétnych rôp podľa kvalitatívnych parametrov, ale aj o logistické zabezpečenie. Ak chcete kupovať dva či tri druhy rôp, namiesto jedného tankera týždenne treba nájsť a objednať dva či tri – len pre Slovnaft. Namiesto jednej ropnej nádrže treba mať k dispozícii nádrže pre každý druh ropy osobitne. Prípadne mať ďalšie do zálohy, keďže aj nádrže treba pravidelne udržiavať a čistiť.

Dodávky rôznych rôp pre Slovnaft navyše treba skombinovať tak, aby mali ropovod cez Chorvátsko k dispozícii aj iné rafinérie a mohli sa plynulo zásobovať. Doteraz sme v laboratóriách a simulačných modeloch otestovali 15 rôznych neruských rôp a desiatky ich vzájomných kombinácií pri rôznych pomeroch zmiešavania.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti sa v Slovnafte a tiež sesterskej rafinérii Duna v Százhalombatte začínajú plánované odstávky, ktoré potrvajú od konca mája do októbra. V tomto období bude testovanie alternatívnych rôp limitované. V centre pozornosti bude údržba a oprava zložitých výrobných aktív, ktoré sú na konci životnosti. Následne bezpečný nábeh výroby, aby bol trh kontinuálne zásobovaný.

Výber zmesi rôp, ktorá bude najvhodnejšia pre Slovnaft, môže pomôcť tomu, aby bol objem nutných investícií čo najmenší a čas na realizáciu zmien čo najkratší.

Hľadajú sa silné a stabilné zdroje

Z podnikateľského hľadiska chceme mať v našom portfóliu dve-tri takéto ropy. Ich dodávky do Slovnaftu by mali byť každý mesiac stabilné. Zloženie sa nesmie meniť, pretože to negatívne ovplyvňuje štruktúru produkcie, celý nádržový park či prevádzkový režim rafinérií.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je nutné, aby šlo o silné a predvídateľné ťažobné spoločnosti a krajiny, ktoré budú schopné svoju produkciu dlhodobo stabilne dodávať a pri ktorých nebude hroziť napríklad o rok nejaké embargo – pri Iráne či Venezuele sa embargá uvaľujú a rušia takmer pravidelne. Prípadne nedodržia záväzok, pretože niekto zaplatí viac ako Slovnaft.

Podobné dilemy však riešia aj tie rafinérie, ktoré roky odoberajú viac druhov rôp, no ich pomery a dodávky sa snažia mať stále rovnaké, kvôli technológii. Nepochybne sa teraz ich experti tiež potia, lebo nevedia, ako s trhom zamávajú európske rafinérie, ktoré doteraz kupovali ropu z Ruska, prípadne aj Kazachstanu, ktorého dodávky na trh kontroluje Rusko. Tieto dve krajiny doteraz zásobovali európsku potrebu ropy zhruba z tretiny.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa správ aj z médií má najväčší a najflexibilnejší producent ropy na svete, Saudská Arábia, ambíciu zvyšovať objem ťažby a do roku 2027 dosiahnuť viac ako 13 miliónov barelov ropy denne. Znamená to, že ak dnes ťaží 10 až 11 miliónov barelov denne, ani táto ropná veľmoc nedokáže rýchlo nahradiť 3 milióny barelov, ktoré EÚ doteraz odoberala z Ruska.

Ak sa Rusko stratí z trhov a iné krajiny ťažbu ropy nezvýšia, jednoducho nastane na istý čas nedostatok ropy a dopadne to ako pri vakcínach – kto koho preplatí a podrazí.

Naozaj nie je ľahké nájsť takú alternatívu, aby boli dodávky ropy pre EÚ stabilné a dlhodobé a aby nebola Európa vystavená novej závislosti od iných krajín, ktoré si svoje ekonomicko-politické záujmy môžu meniť bez ohľadu na predstavy EÚ. Iste môžete povedať, že trh s ropou sa časom vybalansuje a prach sadne, ale dovtedy, kým ťažiari nedvihnú ťažbu a lodiari nepostavia nové lode, ľudia v Európe môžu zažiť hodinové státie na pumpách tak, ako sme my vo východnej Európe voľakedy stáli v radoch na pomaranče pred Vianocami.

SkryťVypnúť reklamu

Úzkym hrdlom je kapacita ropovodu v určitej časti chorvátskeho územia, nie prístav Omišalj. V oblasti pri chorvátskom meste Sisak je priemer ropovodu limitovaný na tok ropy asi 11 miliónov ton ročne, ale kombinovaná ročná kapacita rafinérie Slovnaft na Slovensku a rafinérie Duna v Maďarsku je 14 miliónov ton. Toto úzke hrdlo by zároveň nebolo možné využiť na prepravu ropy aj pre núdzové zásoby Slovenska a Maďarska – keby sa raz použili a bolo by ich treba doplniť. Ropovod jednoducho nemá dostatočnú kapacitu pre všetkých.

Navyše, české rafinérie by už nemali ani minimálny prístup k ropovodu Adria – nezostala by už žiadna voľná kapacita. Túto trasu by nemohli využívať, hoci už dnes majú problém zabezpečiť dodávky ropu z alternatívneho nemecko-taliansko-rakúskeho ropovodu TAL.

SkryťVypnúť reklamu

Dúfam, že som načrtol fakt, že táto problematika je naozaj komplikovaná. Zároveň by som rád pozval na debatu s našimi technológmi všetkých analytikov, ktorí sa k danej téme doteraz vyjadrovali a formovali verejnú mienku o Slovnafte.

Tento článok pre Vás odomkla spoločnosť SLOVNAFT a. s.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  6. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  7. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  8. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  1. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  4. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  5. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Kraj Sveta má novú atrakciu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 642
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 15 373
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 950
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 261
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 699
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 630
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 610
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


12 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


12 h
Tréner Vladimír Weiss.

Jeden Weiss tvrdil, že si piskot nezaslúžili, druhý to videl opačne.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

SaS hovorí, že takto sa nedá pokračovať.


a 3 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Jakub Filo.

SaS dala Hegerovi príležitosť.


12 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


12 h
Peter Tkačenko

Koalícia má šancu vzniknúť nanovo.


12 h

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).


14 h

Blogy SME

  1. Milan Removčík: Cez Martinské hole do Strečna.
  2. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  3. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  4. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  5. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  6. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  7. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  8. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 244
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 348
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 378
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 921
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 500
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 797
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 430
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 627
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťZatvoriť reklamu