Autor je bývalý sudca Súdneho dvora EÚ
V prístupovej zmluve k Európskej únii dostalo Rumunsko osobitnú povinnosť zaručiť prísne uplatňovanie právnych predpisov v oblasti boja proti korupcii. Tento záväzok si z jeho strany vyžadoval najmä, aby sa procesné predpisy zamerané na trestné stíhanie a trestanie korupčných konaní v kontexte ochrany finančných záujmov Európskej únie upravili tak, že vylúčia systémovú beztrestnosť osôb dopúšťajúcich sa takéhoto konania na najvyššej mocenskej úrovni.
V prístupovej zmluve bolo Slovensko ušetrené od podobnej povinnosti posilniť boj proti korupcii, hoci rôzne výhody korupčného typu vo verejnom živote neboli vtedy zriedkavé ani u nás, najmä v skupinách identifikujúcich sa s označením „náš človek“.
Obávam sa, že odvtedy prítomnosť tohto mafiánskeho rozlišovania vo verejnom priestore stúpla, a preto si myslím, že by sme sa osobitnému protikorupčnému záväzku à la Rumunsko v kontexte pomalého presadzovania súdnej reformy dnes už zrejme nevyhli.
Hodnotia dôkazy a kontrolu nepotrebujú
V tomto ohľade by totiž Európska komisia nemohla prehliadnuť skutočné riziko systémovej beztrestnosti korupčného konania, ktorú vyvoláva súčasný výklad a uplatňovanie ustanovenia paragrafu 363 Trestného poriadku generálnym prokurátorom (a v zastúpení jeho prvým námestníkom).