Autor je teológ
Bol Ježiš čarodejník alebo skutočný divotvorca? Odporcovia kresťanstva tvrdia, že Ježiš nekonal divy, ale že jeho divy sú výtvorom raného kresťanstva. Mali upevniť Ježišovo postavenie medzi zakladateľmi iných náboženstiev (J. Aries).
Textová kritika evanjelií dokázala, že Ježišove zázraky sú neoddeliteľnou súčasťou jeho zvesti o Božom kráľovstve, rovnako ako jeho slová. Ježišove zázraky uznávajú aj jeho odporcovia z radov politických a náboženských predstaviteľov Izraela (Jn 11,47-48). Podľa nich to však boli „čarodejnícke kúsky“, a nie prejavy Božej moci.
No aj sám Ježiš potvrdil, že divy, ktoré konal, sú dôkazom, že ho poslal Otec (Jn 5,36). Ježiš divmi dokázal svoje nadprirodzené poslanie (D. Rops).
Svet duchovných bytostí
Ježiš nebol mág ani čarodejník, aj keď niektoré ich praktiky využíval. Mágovia a čarodejníci robili všetko pre svoju popularitu a zisk. Cieľom Ježišových divov bola nezištná láska a dobro človeka. Ježiš si nevyberal priaznivcov, ale robil dobro každému, kto to potreboval (J. Aries).
Ježišove činy sú opísané tak, ako ich vtedy chápali ľudia. Nepoznali prírodné zákony a nadprirodzeno bolo neodmysliteľnou súčasťou ich života (K. Nandrásky). Svet bol plný duchovných bytostí – anjelov, démonov, zosnulých.
Duchovný svet, v ktorom Ježiš žil a pôsobil, sa nepodobal nášmu. My sa pýtame na „ako“ Ježišových zázrakov, a nie na „prečo“. Asi preto, že poznáme prírodné zákony. Každý Ježišov zázrak má svoj duchovný cieľ, pre ktorý ho vykonal (D. Rops).
Najviac Ježišových zázrakov zaznamenal evanjelista Marek. Bol to pogréčtenec, ktorý poznal duchovné bytosti z mýtov. Svoje poznatky mohol využiť pri opise Ježišových zázrakov (R. Bultmann).
Vysvetlenia psychoanalýzou
Ježišove divy uzdravenia nám pomohla objasniť psychoanalýza, ktorá poukázala na spojitosť psychických a telesných ochorení (K. Nandrásky). Dnes vieme, že niektoré choroby ako slepota, hluchota, ochrnutie spôsobuje hystéria a dajú sa vyliečiť v okamihu, keď sa odstráni. Niektorí autori preto vysvetľujú Ježišove zázraky ako prirodzené vyliečenie v dôsledku viery, ktorú Ježiš vyvolal u chorých (J. Aries).