SME

Slovensko je v súčasnosti náboženským laboratóriom s najvyššou mierou toxicity

Sme svedkami kultického prerastania verejného života.

Kritický pohľad Michala Havrana. (Zdroj: SME.sk / Hej,ty!)

Autor je teológ a spisovateľ

Škótsky antropológ, religionista a etnológ J. G. Frazer zostavil začiatkom minulého storočia, v čase, ktorý hodil J. R. R. Tolkiena, zakladateľa sentimentálneho heroizmu, do zákopov na Somme, katalóg magického a predmagického myslenia, ktorý vydal knižne v dvanástich zväzkoch pod názvom Zlatá ratolesť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dodnes patrí k neprekonaným dielam modernej etnografie a spolu s Mirceaom Eliadem a Claudom-Lévim Straussom vytvára jeho dielo zlatú trojicu chápania premeny evolučných reflexov na mágiu, mágie na rituál a rituálu na životnú skúsenosť.

Frazer bol jedným z prvých vedcov, ktorý si všimol a opísal, ako sa súčasťou kresťanského myslenia stali predpohanské schémy a vzorce, ktoré si buď politickým rozhodnutím čerstvo pokrstených panovníkov, alebo vďaka misionárskej stratégii ústretovosti k magickým náboženstvám našli miesto v novom náboženskom systéme a jeho panteóne symbolov a znakov.

Čaro kultov a mágie

Vďaka schopnosti znakov vyjadrovať viaceré významy súčasne, dopĺňať sa, významovo sa rozširovať dnes máme v mnohých krajinách sveta možnosť naživo sledovať začleňovanie starých kultov do kresťanského sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kulty vúdú, Santa Muerte v Latinskej Amerike, kargo kulty v západnej Afrike alebo v Európe veľkonočná Semana Santa v Španielsku, fašiangové Mamuthonens na Sardínii, ktorých pôvod sa dnes datuje do paleolitu, sú svedectvom, ako sa medzi sebou prelievajú inšpirácie, podnety a znaky zdanlivo nesúvisiacich alebo na časovej osi sa nestretávajúcich náboženských predstáv.

Spomedzi nich, ako vzácna pamiatka a spomienka na začiatky myslenia, keď ešte náboženstvo a mágia nie sú oddelené jemnou čiarou jazyka a racionalizmu, určuje smer na ceste späť do magických čias maják posvätnej hrôzy a totemov.

Francis Ford Coppola na základe Conradovej knihy Srdce temnoty zobrazil vo filme Apokalypsa na pozadí vietnamskej vojny totemickú spoločnosť ovládanú charizmatickým dobrodruhom, v Conradovej predlohe obchodníkom inšpirovaným hádam Rimbaudovou kariérou kupca so zbraňami, deasakralizáciu smrti v pralese a jej nahradenie totemickým prostredím. Hlavná postava Walter E. Kurtze postupne podlieha poverčivosti, obrazom a mágii organického prostredia juhoázijskej džungle a jeho návrat medzi vtedajšiu civilizovanú spoločnosť prestáva byť možným.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C99PX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Kritický pohľad Michala Havrana

Donald Trump a J.D. Vance pri inaugurácii.

Takzvané mierové rokovania za 24 hodín trvajú už štvrtý mesiac.


20
Extrémista Daniel Bombic na Slavíne.

Zabudnime na falošné príbehy o sovietskych hrdinoch a slovenských zbabelcoch.


51
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jakub Filo

Často ruší program, je emotívny a uzavretý.


3
Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


10
Publicista Matúš Ritomský.

Ľahkovážne volať po spoločenských otrasoch znamená ignorovať ich tragické dôsledky.


4

Ficovi sa zosypal jeden z pilierov sebaobrany.


9
SkryťZatvoriť reklamu