Autor je sociológ, pôsobí na Kodanskej univerzite
V posledných rokoch sa v našom verejnom priestore udomácnila idea, že za neduhmi slovenskej spoločnosti je jej historicky podmienená tradičnosť či rurálnosť. Slováci a Slovenky vyhľadávajú autoritárskych vodcov a veria konšpiráciám preto, lebo neabsorbovali benefity globalizovanej modernity a uviazli, slovami žurnalistu, v „mentalite sedliaka z 19. storočia.“
Azda najerudovanejším propagátorom tejto myšlienky je sociológ Michal Vašečka, ktorý v kontexte konšpirácií či intolerancie hovorí o slovenskej „tradicionalite“ či „kmeňovej mentalite“. Je to úvaha, ktorá nesporne stojí za pozornosť – a možno aj za krátku polemiku.
V maske falošnej tradičnosti
Základným problémom tézy o tradicionalizme je, že ponúka priľahký únik z komplexnej otázky hodnotových rozdielov medzi rôznymi časťami slovenskej spoločnosti prostredníctvom zjednodušujúceho rozdelenia na „my“ a „oni“, moderní a tradiční.
Namiesto toho, aby sme k tejto otázke pristúpili ako k problému podmienenému sociálnou, ekonomickou a kultúrnou dynamikou či efektívnosťou rôznych politických stratégií, redukujeme ju na problém civilizačného procesu.
Ten už jedna časť spoločnosti zvládla, zatiaľ čo druhá sa ešte pechorí v patologickej psychológii („mentalite“) minulých storočí, odsúdená dookola to ostatným kaziť. Keby tu títo neúspešní, nesamostatní a nevzdelaní ľudia neboli, kde všade sme už mohli byť!
Je to príťažlivý príbeh, v ktorom nie je problém určiť, kto stojí na správnej strane dejín – „my“. Prijateľná žurnalistická skratka však s porozumením, prečo k týmto rozdielom a konfliktom dochádza, nemá mnoho spoločné.
Po druhé, hodnoty a idey, ktoré táto interpretácia spája s „tradicionalitou“, v skutočnosti nemusia byť v ničom tradičné. Ak ich ako také vnímame, často len prijímame ich vlastné ideologické predpoklady (a fikcie).
Dobrým príkladom sú myšlienky politického konzervativizmu a politického kresťanstva, ktoré nie sú pokusom o návrat autentickej podoby tradičných štruktúr a poriadkov. Sú skôr novodobou ideologickou fantáziou intelektuálov a intelektuálok, ktorá sa plasticky prispôsobuje premenlivej spoločenskej a politickej realite.