Autor pracuje v Sociologickom ústave SAV
Nedávno ma zaujala správa o tom, že počet pokusov o samovraždu mladých ľudí na Slovensku výraznejšie stúpol už druhý rok za sebou. Z rozličných výskumov vieme, že pandémia a s ňou spojené obmedzenia sociálnych kontaktov mali najhoršie následky práve na mladých ľudí.
V tejto súvislosti je však najviac alarmujúca skutočnosť, že ako spoločnosť sa príliš nesnažíme mladým pomáhať a ochraňovať ich. Psychiatri otvorene hovoria o tom, že detská psychiatria kolabuje a zdravotný systém v tejto oblasti zlyhal. Podobná situácia je aj v oblasti psychológie.
Zanedbávané školstvo
Nejde však o jedinú oblasť, v ktorej mladých zanedbávame. Vo výsledkoch medzinárodného testovania školských znalostí 15-ročných žiakov PISA dlhodobo výrazne zaostávame za našimi stredoeurópskymi susedmi a predbehli nás aj omnoho chudobnejšie krajiny.
Vysvetlením sú výrazne horšie výsledky slovenských žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ak máte na Slovensku tú smolu, že sa narodíte do chudobnej rodiny, škola vám tento hendikep veľmi nepomôže odstrániť.
Príčinou tohto stavu môže byť aj nedostatok učiteľov, čo je zasa dôsledkom ich slabého finančného ohodnotenia. Medzi učiteľmi potom chýba radosť z učenia a žiaci sa v školách necítia príliš šťastne, o čom tiež vypovedá prieskum PISA.
Ohrození chudobou
Na Slovensku sú dlhodobo najviac ohrozené chudobou rodiny s jedným rodičom a viacerými deťmi. Podľa Eurostatu je riziku chudoby a sociálneho vylúčenia na Slovensku vystavených až 26 percent detí a mládeže (pričom medzi dôchodcami je to 14,5 percenta). Podľa Štatistického úradu je hrozbe chudoby vystavené každé druhé dieťa rodičov s nízkym vzdelaním.