Autor je politológ
Premiér Ľudovít Ódor v sobotu na margo mýtneho systému povedal, že sa „javí ako mýtny systém, ale je to tunel“. A avizoval trestné oznámenie.
Lenže problémom nie je len pôvodná zmluva, ale aj spôsob, ako sa s mýtom „protikorupčné“ vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera (ne)vysporiadali ďalej.
Za akých nevýhodných podmienok pre štát bol celý mýtny systém v prospech prevádzkovateľa – firmy SkyToll – nastavený, je dostatočne známe. Premiér teraz len expresívnou formou pomenoval známe fakty.
Keď sa však pred vyše štrnástimi rokmi vyberal obstarávateľ mýtneho systému, celá súťaž bola postavená tak, že víťaz systém vybuduje, bude ho za to nejaký čas prevádzkovať a potom celý mýtny systém odovzdá štátu.
Štát o prevod nežiadal ani raz
Krátko pred voľbami 2020 však do príbehu vniesol úplne nový rozmer Igor Matovič. V typicky bombastickom štýle zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej priniesol novú informáciu – zmluva s prevádzkovateľom mýta je údajne napísaná tak, že štát po skončení zmluvy nedostane mýtny systém do svojich rúk, ale bude zaň musieť zaplatiť 400 miliónov eur. Paradoxne vtedy tvrdenia Matoviča vehementne poprel samotný SkyToll.
Po minulých voľbách dostalo ministerstvo dopravy do rúk hnutie Sme rodina. Ministerstvo a nové vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti prevzali v otázke mýtneho systému rovnakú optiku, ktorú nastolil na svojej tlačovke Matovič – bez akýchkoľvek dôkazov a faktov. Mýtny systém neprejde na štát, respektíve len za obrovskú sumu. A riešením je teda vysúťaženie nového.
V samotnej osemdesiatstranovej zmluve ani vo viac ako stovke dodatkov nič o odkupnej cene 400 miliónov nie je. Čo však v zmluve je, sú explicitné ustanovenia o „Fáze prevodu služby“ a procese, akým má prebiehať. Na to začali upozorňovať odborníci, právnici, Nadácia Zastavme korupciu, NKÚ aj právna analýza, ktorú si dalo vypracovať ministerstvo financií.
Práve vetu zo záverečného protokolu NKÚ „Mýtny systém je aj po jeho zaplatení NDS vo vlastníctve SkyToll“ niektoré médiá mylne interpretovali ako potvrdenie, že po vypršaní kontraktu zostane systém v rukách SkyTollu. To však nebola pravda.