Autor je ekonóm
Čitateľ týchto riadkov trávi denne čítaním súvislého, na pochopenie náročnejšieho textu, t. j. nie iba nadpisov, pravdepodobne viac času ako priemerný Slovák. Tiež sa dá rozumne predpokladať, že okrem scrollovania článkov na digitálnej obrazovke číta i knihy.
Ideálne aj v nedigitálnej forme. Venuje čas ich výberu, nákupu, čítaniu. Azda hľadá aj odporúčania na „skryté poklady“. Občas prečítaný obsah hodnotí, ba dokonca o ňom diskutuje. Číta pre potešenie, zlepšenie svojho obrazu v očiach iných, pre vlastný rozvoj, alebo aj pre prácu či kariérny postup.
Ak sa výraznejšie vymyká z národného priemeru, jeho domáca knižnica pozostáva aj z viac ako sto kusov. No a za celý svoj život prečíta odhadom sto až päťsto kníh. Čítať ho naučili v prvej triede základnej školy.
Ak má kvalitnejšie vzdelanie, je vyššia pravdepodobnosť, že dokáže čítať s porozumením a dokonca aj kriticky myslieť. Počúva veľa o potrebe čítania deťom aj o deficite pozornosti, ktorý prerastá do epidémie nesústredenosti. Možno sa už zúčastnil na knižnom veľtrhu, krste knihy či na knižnej besede.
Čítal by aj viac, ale prekážkou je nedostatok voľného času. Vníma plusy celoživotného vzdelávania aj získavania nových zručností. Jednu dôležitú schopnosť ho však nikto nikde neučil a možno o nej ani nepočul.
Dobré čítanie je ťažšie, než si myslíme
Jeho knižnica je zmes klasických aj moderných románov, poézie, histórie, memoárov, slovníkov, odborných i populárno-náučných kníh, filozofie, bájí, rozprávok a atlasov rôznych veľkostí a farieb. A pri pohľade na tie police a skrinky sa občas pristihne, že si z prečítaných kníh pamätá menej, než by chcel. Že sa želaný efekt akosi nedostavil. Osvietenie, nové poznanie a sľubovaný výnimočný zážitok opäť raz neprišli. Alebo aj prišli, ale pravdupovediac čakal trošičku viac.
No nevzdáva to. A preto zo všetkých ostatných bachantov, ktoré ešte len čakajú na pomalé listovanie a skenovanie, by si rád odniesol oveľa, oveľa viac. Ale ako na to?
Odpoveď je zložitá, pretože „dobré“ čítanie je určitý typ umenia. A každé umenie sa zdokonaľuje iba cvikom.
Čítanie je vo svojej podstate zložitá činnosť, ktorá si vyžaduje komplexnú aktivitu a aktívny prístup. Aktívne čítanie však neznamená iba premýšľanie.