Autor je biochemik a spisovateľ, pôsobí v SAV
Jeseň je čas hudby a filmov. Myšlienočky sa len tak roja. Dá sa to aj skombinovať a pozerať filmy o hudbe.
Približne v tom istom čase vznikli tri filmy velikánov českého filmu Františka Vláčila, Jiřího Krejčíka a Miloša Formana. O hudbe rozprávajú každý v inom štýle a inej tónine.
Vláčilov Koncert na konci leta je príbeh skladateľa Antonína Dvořáka. Hlavnou témou je jeho návrat z Ameriky do vlasti. Zaznievajú motívy skladateľových myšlienok, pocitov a pochybností. Sám je pokorným služobníkom hudby, lebo „k čertu s takovým talentem“, ktorý cez hudbu vystavuje sám seba.
Je to film o vnútornom svete hudobného skladateľa, a preto nie je až také dôležité, kto je tým skladateľom, kedy a kde sa príbeh odohráva a či sa všetko stalo presne tak, ako je to ukázané. Je to film o úprimnej ceste hľadania, ktorou prechádza veľa umelcov.
Krejčíkova Božská Ema je príbeh speváčky Emy Destinovej. Hlavnú tému, ktorou je tiež jej návrat z Ameriky do vlasti, pretkávajú autentické motívy tých čias – vojna, tajná polícia, udávanie, prenasledovanie. „Kto sa viac previnil, ten, čo je prinútený spolupracovať s režimom zla, či ten, kto ho do tej voľby postavil?“