Autor bol predsedom Slovenského syndikátu novinárov a členom mediálnej rady vlády
Časť občanov tuší, menšia časť z nich vie, že máme zákony o periodickej tlači aj zákon, ktorý upravuje rozhlasové a televízne vysielanie. Len mizerné promile z nich si ich aj prečítalo, a preto o nich nerozpráva.
Občan Erik Kaliňák, t. č. šéf poradcov premiéra Roberta Fica, o nich možno tuší, nečítal ich a ešte sa tým vystavuje na obdiv v Českej televízii.
Produkt si ty
Občan Kaliňák, pôsobiac jemne komicky, „vysvetľoval“ moderátorovi Českej televízie, že občianska žurnalistika je akousi protiváhou mainstreamu. To je, samozrejme, úplná hlúposť. Pod občianskou žurnalistikou myslel zjavne napríklad sociálne siete, kde publikujú občania. No tak začnime vysvetľovať občanom čitateľom, v čom je problém.
Predovšetkým v tom, že autor týchto riadkov publikuje na sociálnej sieti X (kedysi twitter) pod svojím menom. Takých ľudí je tam však menšina. Nie preto, že niektorí občania sa radšej volajú Jano 123, ObčanKali2, ale aj preto, že na sociálnych sieťach je veľa občanov, ktorí píšu za ešte viac neexistujúcich občanov. Trollovia a bottovia.
Toto je hra, ktorú každý, kto sa rozhodne stráviť časť svojho času na sociálnych sieťach, musí prijať. Druhá taká hra je, že o ňom sieť zbiera informácie a potom mu ponúka cielenú reklamu. Lebo ak máš niečo na internete zadarmo, produkt si ty.
No a na jednom svojom slovenskom klientovi zarába Meta (predtým Facebook) mesačne asi 40 dolárov. Takže Mark Zuckerberg a Elon Musk tu nie sú garantmi žiadnej občianskej žurnalistiky. Oni vám garantujú, že vás neminie reklama, statusy, videjká, ktorých by ste mohli byť ušetrení.
Poznaj svojho (ne)priateľa
Táto občianska žurnalistika (ten pojem je chytľavý) má tri hlavné problémy.