Autor je právnik a bývalý podpredseda parlamentu, člen strany Demokrati
Opakovane sa v posledných dňoch objavuje volanie po zmene volebného systému. Kým sa naplno rozbehne diskusia, že v mene posilňovania demokracie musíme republiku prekopať od Oravskej Polhory až po Patince, pretože jeden volebný obvod nezabezpečuje dostatočnú a dobrú reprezentáciu pospolitého ľudu (autor by vedel rozprávať), dajme šancu našej reprezentácii otestovať, nakoľko to s tou lepšou reprezentáciou (a. k. a. demokraciou) myslia vážne.
Čitateľ tuší, že mierime k legislatívnej prvotine poslaneckej úderky Mažgút & Kaliňák. Ich návrh novely zákona o pozemných komunikáciách hovorí na prvý pohľad jednoduchú vec, ak sa ministerstvu dopravy nepáči, čo robí napríklad obec so svojou cestou, tak ministerstvo jej právomoc nad cestou zoberie a štátny dohľad bude vykonávať priamo ministerstvo.
Ak zákon prejde, bude to v princípe svojvoľné rozhodnutie ministerstva dopravy, ktoré sa skryje za slovné spojenie „verejný záujem“. Celé to znie technicky, priam triviálne a škoda zbytočných slov.
Čo im naozaj prekáža
V praxi, ako to už pri zákonoch býva, je to komplikovanejšie. Nebudeme nudiť čitateľa rôznymi právnymi situáciami, ktoré môžu nastať, ak napríklad obec je vlastníkom cestnej komunikácie, ale štát (ministerstvo dopravy) sa rozhodne, že začne vykonávať štátny dohľad nad cestou, ktorá vedia od bratislavského Mosta SNP k Univerzite Komenského na Šafárikovom námestí.