Autor je teológ a farár, pôsobí v ČR
Sodoma a Gomora. Keď sa ľudí pýtam, čo o príbehu týchto miest vedia, je to väčšinou bieda. Niekto si je istý, že je to príbeh o tom, ako mal Pán Boh problém s homosexuálmi, ale to nie je pravda. Problémov v Sodome a Gomore bolo mnoho, na začiatku príbehu sú charakterizované ako problémy s vymáhaním práva a spravodlivosti. A k tomu si pridajte problémy s nenávisťou k cudzincom, ktoré napokon prerastú do sexualizovaného násilia. To je pravá Sodoma-Gomora.
Iní ľudia si pamätajú, že pri úteku z týchto miest sa Lótova manželka obzrela a v tom momente sa z nej stal soľný stĺp. Ak ste si pri čítaní prvej vety tohto stĺpčeka spomenuli práve na toto, tak gratulujem, je to naozaj súčasť príbehu. Niekoľkokrát som na internete videl fotku soľničky a koreničky, ktoré mali tvar Lóta a jeho manželky. Uhádnuť, ktorá bola na soľ, asi nie je veľký problém.
Pre mňa je však oveľa zaujímavejší začiatok. Boh váha, či má Abrahámovi oznámiť, aké plány má so Sodomou a Gomorou, a keď mu to napokon predsa len povie, nestretne sa s pochopením. Na samom začiatku Abrahám vyjednáva a snaží sa obe mestá zachrániť. Veď čo keby v nich bolo aspoň päťdesiat spravodlivých alebo štyridsaťpäť, alebo štyridsať, alebo...
Ozaj, koľko spravodlivých vlastne treba na záchranu mesta, komunity, štátu? Koľko je už dosť na to, aby to stačilo, aby si toho niekto všimol? Jedno plné námestie? Dve plné námestia? Tri? Tú otázku si asi dnes kladú viacerí z nás. Nie je ľahké na ňu odpovedať, lebo tých premenných je veľa, ale tú odpoveď by sme chceli poznať.