SME

Na Vajanského spravili chybu – ale v roku 1968

Máme dvakrát viac áut ako vo Viedni.

(Zdroj: Richard Lutzbauer)

Autorka je architektka a urbanistka. Je aktívna v združení Znepokojené matky

V polovici minulého storočia sa Bratislava výrazne menila. Z kompaktného mestečka obkoleseného Karpatmi, vinohradmi a pokojnými dedinami sa mala stať metropola. Nastúpili modernistickí plánovači s plánmi na nové obytné štvrte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spočiatku, v 50. rokoch sa snažili ako-tak rešpektovať urbanistickú štruktúru a k historickému dedičstvu pristupovať citlivo. Aspoň teda na vtedajšie pomery. Veľkou výzvou bola výstavba sídliska v Petržalke, ktorá si vyžadovala nový most dimenzovaný pre nákladnú prepravu. Túto funkciu mal plniť Most mládeže (dnešný Most Lanfranconi) a Most SNP mal byť iba peším prepojením na druhý breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo narástol počet áut

V roku 1968, po invázii vojsk Varšavskej zmluvy, sa však predstavitelia normalizácie rozhodli, že práve Most SNP bude hlavnou dopravnou tepnou. Začalo sa búrať vo veľkom a prišli sme o veľkú časť historického centra. Nebúrali len od podhradia až po dnešné Hodžovo námestie. Asanovali budovy na nábreží a súčasne so Staromestskou postavili štvorprúdovku aj popri rieke.

Rozširovaniu ciest pre autá padlo za obeť množstvo historických budov aj iných častiach mesta, pretože auto sa považovalo za dopravný prostriedok budúcnosti. A keďže v doprave funguje princíp, že ľudia si vyberú takú formu dopravy, akú infraštruktúru pre nich postavíte, počet áut v Bratislave neuveriteľne narástol. Niekedy rozmýšľam, či by tomu tí plánovači zo 70. rokov vôbec uverili, že teraz máme vyše 700 áut na tisíc obyvateľov a že je to dvakrát viac ako vo Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už však vieme, že venovať toľko priestoru automobilovej doprave bolo veľkou chybou. Jazdiť všade autom je do značnej miery umelo vytvorená závislosť a experiment, ktorý nevyšiel. Ide o najmenej efektívny spôsob dopravy v meste, vyžaduje si vysoké náklady na výstavbu a údržbu, znečisťuje ovzdušie, spôsobuje hluk, ohrozuje bezpečnosť chodcov aj cyklistov a zaberá príliš veľa cenného priestoru nielen komunikáciami, ale aj parkovaním a v letných mesiacoch prispieva k prehrievaniu, k tzv. tepelným ostrovom v meste. A v neposlednom rade je automobilová doprava aj jednou z hlavných príčin klimatickej krízy – na Slovensku je doprava jediné odvetvie, v ktorom emisie skleníkových plynov rastú.

V posledných desaťročiach prišlo k zmene rozmýšľania a plánovanie miest po celom svete sa konečne začalo sústrediť na kvalitu života a pri plánovaní mobility sa pozornosť upriamila na pohyb ľudí, nielen kapacitu ciest pre autá.

SkryťVypnúť reklamu

Zmena je možná

Výsledky z iných miest ukazujú, že zmena je možná a prináša mnohé pozitíva, väčšiu bezpečnosť, čistejšie ovzdušie, menej hluku, aktívnejší životný štýl, kvalitné verejné priestory pre všetkých, pre život a zeleň a väčšiu samostatnosť pre deti.

Preto je správnym rozhodnutím priestor spravodlivo rozdeliť medzi rôzne druhy dopravy a predimenzované automobilové komunikácie prispôsobiť pre udržateľný systém dopravy, ktorý skutočne potrebujeme do budúcna. Podľa priorít by sme mali dávať prednosť pešej doprave, cyklodoprave a verejnej doprave. Bratislava má už roky tieto ciele zakotvené aj v strategických dokumentoch, napríklad v Pláne Bratislava 2030.

Aj Vajanského nábrežie sa výrazne zlepšilo vo viacerých ohľadoch. Ako príklad môžem uviesť bezpečnosť: V máji 2021 sme tam merali rýchlosť. Doobeda v pracovný deň pred múzeom sme namerali aj 92 km/h. Počas merania prešlo úsekom asi 2000 áut a iba štyri percentá nameraných križovatkových cyklov dodržali najvyššiu povolenú rýchlosť. Viete prečo?

SkryťVypnúť reklamu

Pretože šoférovanie je do veľkej miery podvedomá činnosť, a keď vodič jazdí po rovnej širokej ceste, má neustále pocit, že môže pridávať. Žiadne značky ani pokuty nezabezpečia skutočné dodržiavanie rýchlosti. Na to je potrebné prispôsobiť infraštruktúru – aplikovať prvky upokojenia dopravy.

To sú všetky tie obrubníky, zúženia a zakrivenia cesty, s ktorými má zopár vodičov teraz problém, lebo musia jazdiť pomaly. To bol cieľ. Takto vyzerá opatrenie, ktoré zachraňuje životy. Cyklotrasa je tam potrebná, ale pre mňa je prvoradé, že sa z tejto „diaľnice“ stala príjemnejšia mestská ulica a nebojím sa prejsť po priechode na druhú stranu. A na rozdiel od Zochovej sa ani nebojím stáť na zastávke MHD.

Pokrok nedovolia

Vodiči áut si však medzičasom zvykli na svoje privilégiá, všade široké cesty, parkovanie zadarmo. Hovorí sa: „Ak si zvyknutý na privilégiá, rovnosť ti pripadá ako útlak.“ A teraz to vidíme na vlastné oči. Časť týchto pocitov je prirodzená, ľudia sa boja akejkoľvek zmeny. Negatívne ohlasy prišli aj v iných mestách, sú však dočasné. Ľudia chcú mestá pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku okolo tejto otázky rozdúchavajú vášne rôzni konšpirátori od Záhoria až po Sobrance. Vajanského nábrežie si súčasná vládna koalícia vybrala ako jednu zo svojich kultúrnych vojen a v jej rozdúchavaní pokračuje aj so svojimi spriaznenými médiami. Neodborne, s falošnými dilemami a klamstvami.

Namiesto toho, aby sa snažili aktívne pomáhať ľuďom v hlavnom meste, napríklad modernizáciou železničnej osobnej dopravy, robia pravý opak a obhajujú mentálny stredovek.

Súdruhovia sa tentoraz rozhodli, že pokrok nedovolia. A my im nemôžeme dovoliť vrátiť nás späť. Potrebujeme si dodať odvahu naďalej meniť naše mesto k lepšiemu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 161
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 560
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 192
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 560
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 390
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 212
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 890
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 851
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


30
Slovensko 2026 kolorizované.

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová 3
Minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Vytriedené šatstvo končí zahrabané na skládkach.


Michal Sabo 1
Vo februári 2025 ruský dron zaútočil na ochrannú kupolu štvrtého reaktora.

Rusko aj dnes používa tie isté taktiky ako sovietsky režim.


Natalia Slobožanina 8
  1. Štefan Šturdzík: Deficity a dlhy.
  2. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  3. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  4. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  5. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  6. Ivan Mlynár: Generálske šťastie Branislava Zuriana.
  7. Viktor Pamula: Prečo je revizionuzmus nebezpečný
  8. Martin Eštočák: ŠOKUJÚCE: PREŠOV - V Deň odvolania podpísal zmluvu na takmer 1 Milión eur z Vašich peňazí
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 327
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 045
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 427
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 141
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 048
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 572
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 814
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 157
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu