SME

Na Vajanského spravili chybu – ale v roku 1968

Máme dvakrát viac áut ako vo Viedni.

(Zdroj: Richard Lutzbauer)

Autorka je architektka a urbanistka. Je aktívna v združení Znepokojené matky

V polovici minulého storočia sa Bratislava výrazne menila. Z kompaktného mestečka obkoleseného Karpatmi, vinohradmi a pokojnými dedinami sa mala stať metropola. Nastúpili modernistickí plánovači s plánmi na nové obytné štvrte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spočiatku, v 50. rokoch sa snažili ako-tak rešpektovať urbanistickú štruktúru a k historickému dedičstvu pristupovať citlivo. Aspoň teda na vtedajšie pomery. Veľkou výzvou bola výstavba sídliska v Petržalke, ktorá si vyžadovala nový most dimenzovaný pre nákladnú prepravu. Túto funkciu mal plniť Most mládeže (dnešný Most Lanfranconi) a Most SNP mal byť iba peším prepojením na druhý breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo narástol počet áut

V roku 1968, po invázii vojsk Varšavskej zmluvy, sa však predstavitelia normalizácie rozhodli, že práve Most SNP bude hlavnou dopravnou tepnou. Začalo sa búrať vo veľkom a prišli sme o veľkú časť historického centra. Nebúrali len od podhradia až po dnešné Hodžovo námestie. Asanovali budovy na nábreží a súčasne so Staromestskou postavili štvorprúdovku aj popri rieke.

Rozširovaniu ciest pre autá padlo za obeť množstvo historických budov aj iných častiach mesta, pretože auto sa považovalo za dopravný prostriedok budúcnosti. A keďže v doprave funguje princíp, že ľudia si vyberú takú formu dopravy, akú infraštruktúru pre nich postavíte, počet áut v Bratislave neuveriteľne narástol. Niekedy rozmýšľam, či by tomu tí plánovači zo 70. rokov vôbec uverili, že teraz máme vyše 700 áut na tisíc obyvateľov a že je to dvakrát viac ako vo Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už však vieme, že venovať toľko priestoru automobilovej doprave bolo veľkou chybou. Jazdiť všade autom je do značnej miery umelo vytvorená závislosť a experiment, ktorý nevyšiel. Ide o najmenej efektívny spôsob dopravy v meste, vyžaduje si vysoké náklady na výstavbu a údržbu, znečisťuje ovzdušie, spôsobuje hluk, ohrozuje bezpečnosť chodcov aj cyklistov a zaberá príliš veľa cenného priestoru nielen komunikáciami, ale aj parkovaním a v letných mesiacoch prispieva k prehrievaniu, k tzv. tepelným ostrovom v meste. A v neposlednom rade je automobilová doprava aj jednou z hlavných príčin klimatickej krízy – na Slovensku je doprava jediné odvetvie, v ktorom emisie skleníkových plynov rastú.

V posledných desaťročiach prišlo k zmene rozmýšľania a plánovanie miest po celom svete sa konečne začalo sústrediť na kvalitu života a pri plánovaní mobility sa pozornosť upriamila na pohyb ľudí, nielen kapacitu ciest pre autá.

SkryťVypnúť reklamu

Zmena je možná

Výsledky z iných miest ukazujú, že zmena je možná a prináša mnohé pozitíva, väčšiu bezpečnosť, čistejšie ovzdušie, menej hluku, aktívnejší životný štýl, kvalitné verejné priestory pre všetkých, pre život a zeleň a väčšiu samostatnosť pre deti.

Preto je správnym rozhodnutím priestor spravodlivo rozdeliť medzi rôzne druhy dopravy a predimenzované automobilové komunikácie prispôsobiť pre udržateľný systém dopravy, ktorý skutočne potrebujeme do budúcna. Podľa priorít by sme mali dávať prednosť pešej doprave, cyklodoprave a verejnej doprave. Bratislava má už roky tieto ciele zakotvené aj v strategických dokumentoch, napríklad v Pláne Bratislava 2030.

Aj Vajanského nábrežie sa výrazne zlepšilo vo viacerých ohľadoch. Ako príklad môžem uviesť bezpečnosť: V máji 2021 sme tam merali rýchlosť. Doobeda v pracovný deň pred múzeom sme namerali aj 92 km/h. Počas merania prešlo úsekom asi 2000 áut a iba štyri percentá nameraných križovatkových cyklov dodržali najvyššiu povolenú rýchlosť. Viete prečo?

SkryťVypnúť reklamu

Pretože šoférovanie je do veľkej miery podvedomá činnosť, a keď vodič jazdí po rovnej širokej ceste, má neustále pocit, že môže pridávať. Žiadne značky ani pokuty nezabezpečia skutočné dodržiavanie rýchlosti. Na to je potrebné prispôsobiť infraštruktúru – aplikovať prvky upokojenia dopravy.

To sú všetky tie obrubníky, zúženia a zakrivenia cesty, s ktorými má zopár vodičov teraz problém, lebo musia jazdiť pomaly. To bol cieľ. Takto vyzerá opatrenie, ktoré zachraňuje životy. Cyklotrasa je tam potrebná, ale pre mňa je prvoradé, že sa z tejto „diaľnice“ stala príjemnejšia mestská ulica a nebojím sa prejsť po priechode na druhú stranu. A na rozdiel od Zochovej sa ani nebojím stáť na zastávke MHD.

Pokrok nedovolia

Vodiči áut si však medzičasom zvykli na svoje privilégiá, všade široké cesty, parkovanie zadarmo. Hovorí sa: „Ak si zvyknutý na privilégiá, rovnosť ti pripadá ako útlak.“ A teraz to vidíme na vlastné oči. Časť týchto pocitov je prirodzená, ľudia sa boja akejkoľvek zmeny. Negatívne ohlasy prišli aj v iných mestách, sú však dočasné. Ľudia chcú mestá pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku okolo tejto otázky rozdúchavajú vášne rôzni konšpirátori od Záhoria až po Sobrance. Vajanského nábrežie si súčasná vládna koalícia vybrala ako jednu zo svojich kultúrnych vojen a v jej rozdúchavaní pokračuje aj so svojimi spriaznenými médiami. Neodborne, s falošnými dilemami a klamstvami.

Namiesto toho, aby sa snažili aktívne pomáhať ľuďom v hlavnom meste, napríklad modernizáciou železničnej osobnej dopravy, robia pravý opak a obhajujú mentálny stredovek.

Súdruhovia sa tentoraz rozhodli, že pokrok nedovolia. A my im nemôžeme dovoliť vrátiť nás späť. Potrebujeme si dodať odvahu naďalej meniť naše mesto k lepšiemu.

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 691
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 376
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 871
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 562
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 708
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 498
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 113
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 695
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maďarský premiér Viktor Orbán.

Orbán je odtrhnutý z reťaze.


4

Dobré správy. Humor je naďalej účinnou zbraňou bezmocných voči mocným.


32
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 23

Keď sa ani len od vlastného premiéra nedokážeš nič naučiť.


8
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 53 372
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 629
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 100
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 087
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 997
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 390
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 154
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 918
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu