SME

Na Vajanského spravili chybu – ale v roku 1968

Máme dvakrát viac áut ako vo Viedni.

(Zdroj: Richard Lutzbauer)

Autorka je architektka a urbanistka. Je aktívna v združení Znepokojené matky

V polovici minulého storočia sa Bratislava výrazne menila. Z kompaktného mestečka obkoleseného Karpatmi, vinohradmi a pokojnými dedinami sa mala stať metropola. Nastúpili modernistickí plánovači s plánmi na nové obytné štvrte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spočiatku, v 50. rokoch sa snažili ako-tak rešpektovať urbanistickú štruktúru a k historickému dedičstvu pristupovať citlivo. Aspoň teda na vtedajšie pomery. Veľkou výzvou bola výstavba sídliska v Petržalke, ktorá si vyžadovala nový most dimenzovaný pre nákladnú prepravu. Túto funkciu mal plniť Most mládeže (dnešný Most Lanfranconi) a Most SNP mal byť iba peším prepojením na druhý breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo narástol počet áut

V roku 1968, po invázii vojsk Varšavskej zmluvy, sa však predstavitelia normalizácie rozhodli, že práve Most SNP bude hlavnou dopravnou tepnou. Začalo sa búrať vo veľkom a prišli sme o veľkú časť historického centra. Nebúrali len od podhradia až po dnešné Hodžovo námestie. Asanovali budovy na nábreží a súčasne so Staromestskou postavili štvorprúdovku aj popri rieke.

Rozširovaniu ciest pre autá padlo za obeť množstvo historických budov aj iných častiach mesta, pretože auto sa považovalo za dopravný prostriedok budúcnosti. A keďže v doprave funguje princíp, že ľudia si vyberú takú formu dopravy, akú infraštruktúru pre nich postavíte, počet áut v Bratislave neuveriteľne narástol. Niekedy rozmýšľam, či by tomu tí plánovači zo 70. rokov vôbec uverili, že teraz máme vyše 700 áut na tisíc obyvateľov a že je to dvakrát viac ako vo Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes už však vieme, že venovať toľko priestoru automobilovej doprave bolo veľkou chybou. Jazdiť všade autom je do značnej miery umelo vytvorená závislosť a experiment, ktorý nevyšiel. Ide o najmenej efektívny spôsob dopravy v meste, vyžaduje si vysoké náklady na výstavbu a údržbu, znečisťuje ovzdušie, spôsobuje hluk, ohrozuje bezpečnosť chodcov aj cyklistov a zaberá príliš veľa cenného priestoru nielen komunikáciami, ale aj parkovaním a v letných mesiacoch prispieva k prehrievaniu, k tzv. tepelným ostrovom v meste. A v neposlednom rade je automobilová doprava aj jednou z hlavných príčin klimatickej krízy – na Slovensku je doprava jediné odvetvie, v ktorom emisie skleníkových plynov rastú.

V posledných desaťročiach prišlo k zmene rozmýšľania a plánovanie miest po celom svete sa konečne začalo sústrediť na kvalitu života a pri plánovaní mobility sa pozornosť upriamila na pohyb ľudí, nielen kapacitu ciest pre autá.

SkryťVypnúť reklamu

Zmena je možná

Výsledky z iných miest ukazujú, že zmena je možná a prináša mnohé pozitíva, väčšiu bezpečnosť, čistejšie ovzdušie, menej hluku, aktívnejší životný štýl, kvalitné verejné priestory pre všetkých, pre život a zeleň a väčšiu samostatnosť pre deti.

Preto je správnym rozhodnutím priestor spravodlivo rozdeliť medzi rôzne druhy dopravy a predimenzované automobilové komunikácie prispôsobiť pre udržateľný systém dopravy, ktorý skutočne potrebujeme do budúcna. Podľa priorít by sme mali dávať prednosť pešej doprave, cyklodoprave a verejnej doprave. Bratislava má už roky tieto ciele zakotvené aj v strategických dokumentoch, napríklad v Pláne Bratislava 2030.

Aj Vajanského nábrežie sa výrazne zlepšilo vo viacerých ohľadoch. Ako príklad môžem uviesť bezpečnosť: V máji 2021 sme tam merali rýchlosť. Doobeda v pracovný deň pred múzeom sme namerali aj 92 km/h. Počas merania prešlo úsekom asi 2000 áut a iba štyri percentá nameraných križovatkových cyklov dodržali najvyššiu povolenú rýchlosť. Viete prečo?

SkryťVypnúť reklamu

Pretože šoférovanie je do veľkej miery podvedomá činnosť, a keď vodič jazdí po rovnej širokej ceste, má neustále pocit, že môže pridávať. Žiadne značky ani pokuty nezabezpečia skutočné dodržiavanie rýchlosti. Na to je potrebné prispôsobiť infraštruktúru – aplikovať prvky upokojenia dopravy.

To sú všetky tie obrubníky, zúženia a zakrivenia cesty, s ktorými má zopár vodičov teraz problém, lebo musia jazdiť pomaly. To bol cieľ. Takto vyzerá opatrenie, ktoré zachraňuje životy. Cyklotrasa je tam potrebná, ale pre mňa je prvoradé, že sa z tejto „diaľnice“ stala príjemnejšia mestská ulica a nebojím sa prejsť po priechode na druhú stranu. A na rozdiel od Zochovej sa ani nebojím stáť na zastávke MHD.

Pokrok nedovolia

Vodiči áut si však medzičasom zvykli na svoje privilégiá, všade široké cesty, parkovanie zadarmo. Hovorí sa: „Ak si zvyknutý na privilégiá, rovnosť ti pripadá ako útlak.“ A teraz to vidíme na vlastné oči. Časť týchto pocitov je prirodzená, ľudia sa boja akejkoľvek zmeny. Negatívne ohlasy prišli aj v iných mestách, sú však dočasné. Ľudia chcú mestá pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku okolo tejto otázky rozdúchavajú vášne rôzni konšpirátori od Záhoria až po Sobrance. Vajanského nábrežie si súčasná vládna koalícia vybrala ako jednu zo svojich kultúrnych vojen a v jej rozdúchavaní pokračuje aj so svojimi spriaznenými médiami. Neodborne, s falošnými dilemami a klamstvami.

Namiesto toho, aby sa snažili aktívne pomáhať ľuďom v hlavnom meste, napríklad modernizáciou železničnej osobnej dopravy, robia pravý opak a obhajujú mentálny stredovek.

Súdruhovia sa tentoraz rozhodli, že pokrok nedovolia. A my im nemôžeme dovoliť vrátiť nás späť. Potrebujeme si dodať odvahu naďalej meniť naše mesto k lepšiemu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 983
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 818
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 445
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 354
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 249
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 116
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 444
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


9
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


8
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


2
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


15

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Nadšenie v Pekingu z Muskových čistiek nebude malé


3

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová 1
Tridsaťpäťročný veterán Rustam Altyjev vo februári tohto roka opití umlátil kladivom ženu (86 rokov) a jej syxna (52) v dedinke v Permskom kraji.

Ruskí navrátlici z frontu vraždia, mučia a týrajú. Beztrestne. Veď sú hrdinovia.


7
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


15
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 259
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 001
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 495
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 898
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 356
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 362
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 752
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu