Autor je expert Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy
V marketingu sa používa pojem scarcity – vytvorenie dojmu nedostatku. Zákazníci uveria, že produkt je vzácny či ťažko dostupný, a musia ho mať hneď. Zabudnú pritom na skutočnosť, že takto zaň zaplatia vyššiu cenu, ako by boli ochotní inokedy.
Niečo podobné vzniklo na Slovensku v oblasti dopravnej infraštruktúry.
Chýbajú nám obchvaty miest či povestná D1. Neopravili sa koľajnice ani na hlavných tratiach a mosty sa zanedbali tak, že ich je neúrekom v havarijnom stave. Preto sa dnes nerozprávame o rýchlovlakoch, digitalizácii v doprave, moderných smart mestách a kvalitnej verejnej doprave. Témou nie je moderná doprava, ale úplný základ, ktorý krajine zúfalo chýba.
Do toho prichádza vláda s návrhmi, ktoré môžu zjednodušovať výstavbu. Konečne sa niečo postaví a zabudne sa, že to bude drahšie a často aj za cenu porušovania vlastníckych práv občanov. Aspoň oni tomu veria. Je nedostatok, nároky sa znižujú.
O tomto je nový zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície, ktorý vláda predkladá ako pokus o transpozíciu smernice EÚ. V skutočnosti však ide ďaleko nad rámec smernice a spúšťa valec, ktorý sa nezastaví pred právami ľudí či kompetenciami samospráv.
Zjednodušenie pravidiel
Vláda by po schválení mohla za strategickú investíciu označiť prakticky akýkoľvek projekt a tým odobriť zjednodušenie pravidiel pri jeho uskutočňovaní. Všetky diaľnice, cesty I. triedy, takmer všetky železničné koridory.
Je to vlastne priznaním viny, keďže vláda tým ukazuje, na čo všetko sa už mohli a mali využiť eurofondy. Zoznam je odpočtom neschopnosti vlád za posledných dvadsať rokov, z ktorých väčšinu bol pri moci Smer. Pamätáte si, že aj D1 do Košíc mala byť dokončená do roku 2010?
Smer sa teraz dostal k moci a argumentuje, že tentoraz sa už infraštruktúre treba venovať naozaj zmysluplne a systematicky. A čím skôr stavať.
Desiatky rokov sa infraštruktúra na Slovensku stavia bez dlhodobej koncepcie. Takmer dvadsať rokov sa ignorovali skutočné infraštruktúrne potreby na dôstojné presúvanie sa obyvateľov po krajine. To nemohlo zostať bez následkov.
Verejnosť, ktorá dlhodobo vidí, ako sa nová infraštruktúra nebuduje a stará upadá, je do veľkej miery ochotná tolerovať aj narušenie pravidiel právneho štátu. Za prísľub slušného cestovania sa môže zmieriť aj so smeráckym valcom, pričom zabudne, že nakoniec sa môže obrátiť proti nám všetkým.
Zmieruje sa s pošliapavaním vlastných práv či s negatívnym dosahom na životné prostredie. Dojem nedostatku tentoraz netreba ani vytvárať, je skutočný a obyčajný občan je ochotný prijať aj absurdné veci.
Návrhy valcovania
Zdesenie pociťujem aj ja, no zväčšuje sa pri čítaní návrhov, ktoré smerujú do parlamentu. Je toho dosť: novela stavebného zákona, novela zákona o územnom plánovaní a spomínaný nový zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a v neposlednom rade novela zákona o verejnom obstarávaní.
Valec sa rozbieha a len tak sa nezastaví. Stačí nálepka strategickej investície, ktorá sa dá po novom nalepiť na kde-čo.
Investícia v rozpore s územným plánom? Valec prejde.
Stavať sa bude, kde si zmyslia. Prekážajú stavbe vlastníci pozemkov? Garantuje vlastnícke práva slovenská ústava? Valec sa nepýta, ide ďalej.
Mohlo by výstavbu ohroziť posudzovanie jej vplyvov na životné prostredie? Skrátime lehotu procesu na nereálnych sedem dní, formalita. Valec pokračuje.
Obavy o konflikt medzi verejnými záujmami? Automaticky považujeme záujem realizovať strategickú investíciu za verejný záujem. Vybavené, valec nemusel ani pribrzdiť.
Valec prejde aj cez prírodné bohatstvo, vodné zdroje, verejné zdravie alebo pamiatky. Hrozia nám preto problémy s európskymi bankami, či dokonca zastavenie eurofondov? Valec viete čo…
Záchrancovia
Rovnako ako samotný návrh zákona vyzerá aj jeho presadzovanie. Pripomienky odborníkov sa nezohľadňujú, diskusia neexistuje. Valec valcuje a zákon prichádza v skrátenom legislatívnom konaní, hoci preň neboli splnené predpoklady.
Takýmto spôsobom ide premiér Robert Fico a minister dopravy Jozef Ráž obrať občanov Slovenska o ich práva a inštitúcie a samosprávy o ich kompetencie.
Budú sa pri tom tváriť ako záchrancovia, ktorí konečne idú stavať. S nádejou, že nikto si už nespomenie na to, že za stagnáciu do veľkej miery môže práve Fico a jeho bývalé vlády.