SME

Smer chce šikanovať obce

Lex Vajanského sa vracia v obludnej podobe.

Cyklotrasa na Vajanského nábreží.Cyklotrasa na Vajanského nábreží. (Zdroj: TASR)

Autor je gestor Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy a mobility

Novela cestného zákona z dielne Ministerstva dopravy SR, ktorá vznikla ako nástroj proti cyklotrase na bratislavskom nábreží Dunaja, dáva štátu právo rozhodovať o všetkých cestách v mestách. Podľa očakávaní prišla vlna odporu. Čo možno trochu prekvapilo, je stiahnutie pôvodnej verzie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Snahy pretlačiť zákon známy ako Lex Vajanského sa tým však neskončili. Práve naopak, na ministerstve ho prepracovali a pritvrdili.

Ak zákon prejde, úrady a obce budú musieť posielať na ministerstvo dopravy všetky žiadosti o umiestnenie dopravných značiek alebo zariadení, ako sú stĺpiky či semafory. Ak tak neurobia, bude im hroziť drakonická pokuta.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Novelou chce podľa Valla ministerstvo zrušiť cyklopruh na Vajanského nábreží Čítajte 

Toto sme videli aj v predchádzajúcich verziách. Kým tie však dávali ministerstvu právo vyjadriť sa, nová verzia umožňuje ministerstvu žiadosť rovno zrušiť.

To, čo si doteraz schvaľovalo vedenie obce zvolené občanmi spolu s políciou samo, bude podľa predstáv ministra Jozefa Ráža mladšieho schvaľovať anonymný úradník na ministerstve. Absurdná predstava, ktorá však v paragrafovej podobe už mieri do parlamentu.

Daj prednosť v Krvavých Šenkoch

Skúsme si predstaviť poradu, na ktorej prídu na rad práve značky v slovenských obciach. Za vrchom stola sedí minister, pred ním štátni tajomníci a na stole pred nimi ležia tisícky žiadostí na umiestnenie dopravného značenia. Stôl musí byť dlhý, aby sa zmestili všetky žiadosti a všetci úradníci.

„Pán tajomník, čo s tou plánovanou značkou Daj prednosť v jazde v Krvavých Šenkoch?“ otvára poradu minister.

SkryťVypnúť reklamu

„Prepáčte, pán minister,“ ozve sa iný tajomník, za stolom približne dvanásty od ministra. Po novom ich ministerstvo môže mať viac ako dvoch, zídu sa. „Nemali by sme najskôr vyriešiť výmenu stĺpikov v Šajdíkových Humenciach?“

Uznávam, že túto predstavu som trochu pritiahol za vlasy. Pointa však zostáva. Proces zmien v doprave sa skomplikuje, predĺži a predraží. Byrokracia bude bujnieť na úkor demokracie a zdravého rozumu. Úradnícky aparát na takéto niečo totiž nie je na žiadnej úrovni pripravený. Vznikne chaos.

Jeden krok dopredu, dva späť a pekne draho

Jediným správnym krokom by bolo stiahnutie celej škodlivej novely zákona o pozemných komunikáciách, keď na to bola príležitosť.

Namiesto toho sa na nej ďalej pracovalo a ministerstvo vnútra pod vedením Matúša Šutaja Eštoka zabojovalo o posilnenie svojich kompetencií. Požiadalo o doplnenie slova „záväzný“ k stanovisku dopravného inšpektorátu v procese určovania dopravného značenia.

SkryťVypnúť reklamu

Zdanlivá drobnosť, ale právne to bude návrat do obdobia spred roka 2022 a odklon od legislatívy EÚ. Prinesie to blokovanie mnohých opatrení na zvýšenie bezpečnosti pohybu chodcov a cyklistov.

Práve vďaka tomuto bude už rozhodovanie na centrálnej úrovni dôležitejšie ako postoje miestnych starostov zvolených ľuďmi, ktorí problémy svojej obce poznajú najlepšie.

Ministerstvo vnútra svoj návrh obhajovalo tvrdením, že je to v prospech „bezpečnosti a plynulosti premávky“. V skutočnosti sa týmto zákonom procesy len spomalia a situácia v premávke sa zhorší.

Aby samosprávam ani len nenapadlo nejako rebelovať proti vôli úradníkov z ministerstva dopravy, novela posúva pokutu za jej neplnenie do drakonických výšin. Nestačí im už pôvodná pokuta 200-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Ak totiž ministerstvo nezaznamená nápravu, pokutu môže udeliť opakovane a samospráva tak nakoniec zaplatí aj 800-tisíc eur. Proti rozhodnutiu o uložení pokuty sa pritom nemožno odvolať.

Že pritom zhoršia fungovanie dopravy na celom Slovensku, ich ani náhodou netrápi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 554
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 968
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 803
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 363
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 716
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 517
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


4
Peter Schutz

Podpora Ukrajiny má najvyšší potenciál držať pokope elektorát demokratických strán.


14
Premiér Robert Fico na podujatí Smeru v Handlovej.

Robert Fico sa možno chystá na predčasné voľby, ale to nás nemá prečo zaujímať.


31
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Od nakrúcania Fričovho Jánošíka uplynulo práve deväťdesiat rokov.


6
SkryťZatvoriť reklamu