Autor je gestor Progresívneho Slovenska pre oblasť dopravy a mobility
Novela cestného zákona z dielne Ministerstva dopravy SR, ktorá vznikla ako nástroj proti cyklotrase na bratislavskom nábreží Dunaja, dáva štátu právo rozhodovať o všetkých cestách v mestách. Podľa očakávaní prišla vlna odporu. Čo možno trochu prekvapilo, je stiahnutie pôvodnej verzie.
Snahy pretlačiť zákon známy ako Lex Vajanského sa tým však neskončili. Práve naopak, na ministerstve ho prepracovali a pritvrdili.
Ak zákon prejde, úrady a obce budú musieť posielať na ministerstvo dopravy všetky žiadosti o umiestnenie dopravných značiek alebo zariadení, ako sú stĺpiky či semafory. Ak tak neurobia, bude im hroziť drakonická pokuta.

Toto sme videli aj v predchádzajúcich verziách. Kým tie však dávali ministerstvu právo vyjadriť sa, nová verzia umožňuje ministerstvu žiadosť rovno zrušiť.
To, čo si doteraz schvaľovalo vedenie obce zvolené občanmi spolu s políciou samo, bude podľa predstáv ministra Jozefa Ráža mladšieho schvaľovať anonymný úradník na ministerstve. Absurdná predstava, ktorá však v paragrafovej podobe už mieri do parlamentu.
Daj prednosť v Krvavých Šenkoch
Skúsme si predstaviť poradu, na ktorej prídu na rad práve značky v slovenských obciach. Za vrchom stola sedí minister, pred ním štátni tajomníci a na stole pred nimi ležia tisícky žiadostí na umiestnenie dopravného značenia. Stôl musí byť dlhý, aby sa zmestili všetky žiadosti a všetci úradníci.
„Pán tajomník, čo s tou plánovanou značkou Daj prednosť v jazde v Krvavých Šenkoch?“ otvára poradu minister.
„Prepáčte, pán minister,“ ozve sa iný tajomník, za stolom približne dvanásty od ministra. Po novom ich ministerstvo môže mať viac ako dvoch, zídu sa. „Nemali by sme najskôr vyriešiť výmenu stĺpikov v Šajdíkových Humenciach?“
Uznávam, že túto predstavu som trochu pritiahol za vlasy. Pointa však zostáva. Proces zmien v doprave sa skomplikuje, predĺži a predraží. Byrokracia bude bujnieť na úkor demokracie a zdravého rozumu. Úradnícky aparát na takéto niečo totiž nie je na žiadnej úrovni pripravený. Vznikne chaos.
Jeden krok dopredu, dva späť a pekne draho
Jediným správnym krokom by bolo stiahnutie celej škodlivej novely zákona o pozemných komunikáciách, keď na to bola príležitosť.
Namiesto toho sa na nej ďalej pracovalo a ministerstvo vnútra pod vedením Matúša Šutaja Eštoka zabojovalo o posilnenie svojich kompetencií. Požiadalo o doplnenie slova „záväzný“ k stanovisku dopravného inšpektorátu v procese určovania dopravného značenia.
Zdanlivá drobnosť, ale právne to bude návrat do obdobia spred roka 2022 a odklon od legislatívy EÚ. Prinesie to blokovanie mnohých opatrení na zvýšenie bezpečnosti pohybu chodcov a cyklistov.
Práve vďaka tomuto bude už rozhodovanie na centrálnej úrovni dôležitejšie ako postoje miestnych starostov zvolených ľuďmi, ktorí problémy svojej obce poznajú najlepšie.
Ministerstvo vnútra svoj návrh obhajovalo tvrdením, že je to v prospech „bezpečnosti a plynulosti premávky“. V skutočnosti sa týmto zákonom procesy len spomalia a situácia v premávke sa zhorší.
Aby samosprávam ani len nenapadlo nejako rebelovať proti vôli úradníkov z ministerstva dopravy, novela posúva pokutu za jej neplnenie do drakonických výšin. Nestačí im už pôvodná pokuta 200-tisíc eur.
Ak totiž ministerstvo nezaznamená nápravu, pokutu môže udeliť opakovane a samospráva tak nakoniec zaplatí aj 800-tisíc eur. Proti rozhodnutiu o uložení pokuty sa pritom nemožno odvolať.
Že pritom zhoršia fungovanie dopravy na celom Slovensku, ich ani náhodou netrápi.