SME

Má byť prezident protiváhou alebo spolupracovníkom? (píše Lucia Žitňanská)

V hraničných situáciách je prezident inštitucionálnou protiváhou vlády.

Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Autorka je bývalá ministerka spravodlivosti

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo, naopak, má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Táto otázka sa vinie celou prezidentskou kampaňou, má zrozumiteľný politický rozmer a aj mobilizačný efekt. Má však aj svoj inštitucionálny rozmer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prezident je inštitúcia s kompetenciami danými ústavou. Je súčasťou systému bŕzd a protiváh najvyšších ústavných orgánov najmä pri kreovaní inštitúcií ochrany práva.

Samozrejme, konkrétny prezident má svoje osobné a politické názory a od nich závisí, ako bude prezidentské právomoci uplatňovať. S rukou na Ústave SR však sľubuje, že bude ústavu a zákony nielen dodržiavať, ale aj obhajovať. Berie tak na seba záväzok aj aktívne obhajovať ústavnosť, zákonnosť a právny štát.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident musí spolupracovať

Je všeobecne známe, že orgány verejnej moci majú povinnosť spolupracovať a túto zásadu sformuloval Ústavný súd už dávnejšie. O ňu sa oprel aj vo svojom nedávnom rozhodnutí o pozastavení účinnosti Trestného zákona: „Táto zásada ako súčasť ústavného princípu právneho štátu zahŕňa rešpekt k základnej kompetenčnej a hodnotovej orientácii ústavného poriadku, rešpektovanie ústavou vymedzeného postavenia, úloh a kompetencií jednotlivých ústavných orgánov vrátane úloh a kompetencií Ústavného súdu, a to aj pokiaľ ide o poskytovanie adekvátnej súčinnosti či úpravu vlastného postupu v záujme rešpektovania účinného výkonu právomoci iného orgánu verejnej moci vrátane Ústavného súdu.“

Keď sa vrátime k otázke z úvodu, prezident musí rešpektovať kompetencie vlády aj parlamentu a spolupracovať s nimi. Platí to však aj naopak, vláda a parlament tiež musia rešpektovať kompetencie prezidenta a spolupracovať s ním. Na spoluprácu najvyšších ústavných orgánov tak treba nielen spolupracujúceho prezidenta, ale aj vládu a parlament, teda parlamentnú väčšinu rešpektujúcu kompetencie prezidenta. Inak to nemôže fungovať. Jednoducho preto, že prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident je protiváha, nie poštár

Otázka inštitucionálnej protiváhy prezidentskej funkcie sa najviac núka pri vymenovacích právomociach. Prezident má len výnimočne priestor slobodne sa rozhodovať, koho vymenuje do určitej funkcie. Tak je to pri výbere a vymenovaní členov Súdnej rady SR nominovaných prezidentom, prípadne pri vymenovaní predsedu Ústavného súdu SR zo sudcov Ústavného súdu.

Pravidlom je, že prezident vymenuje do určitej funkcie konkrétnu osobu na návrh iného ústavného orgánu. To však neznamená, že inštitúcia prezidenta je len formálna. Aj prezidentka Čaputová už niekoľkokrát musela povedať, že prezident nie je poštár. Prezident má právny aj politický priestor na úvahu a rozhodovanie, nielen podpisovanie.

Mantinely tohto priestoru sú v niektorých situáciách dlhodobo jasné, v niektorých sa stále formujú. Vyjasňujú sa v konkrétnych situáciách konkrétnymi rozhodnutiami prezidenta a v sporných prípadoch rozhodnutiami Ústavného súdu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento priestor je vymedzený z jednej strany tým, že robí rozhodnutie na návrh iného ústavného orgánu, na druhej strane stoja ústavné limity pre jeho alebo jej vlastné rozhodovanie.

Limity ústavnosti pri vymenovaní generálneho prokurátora ešte otestoval prezident Ivan Gašparovič. Od vtedajšieho konfliktu medzi parlamentom a prezidentom o vymenovanie Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora vieme o hraniciach prezidenta viac.

Ústavný súd vtedy povedal, že prezident nemôže konať svojvoľne, osobný ani profesionálny názor prezidenta na konkrétneho kandidáta na funkciu nemôže zohrávať rolu. „Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu, ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zákaz svojvôle má však aj svoj pozitívny rozmer. Potvrdzuje, že prezident sa naozaj môže zaoberať osobou kandidáta na konkrétnu funkciu. Keďže v zmysle ústavy svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov, tak by aj mal.

Odpoveď na otázku z úvodu potom znie, že prezident je pri vymenovacích kompetenciách inštitucionálnou brzdou iných ústavných orgánov, a teda aj parlamentnej väčšiny pre prípad jej excesu. Bez ohľadu na osobu prezidenta.

Je to rola prezidenta ako inštitúcie a priama voľba jej poskytuje aj vysokú mieru legitimity.

Ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

Právo vetovať zákony schválené parlamentom je tiež prejavom ústavnej inštitucionálnej protiváhy prezidenta. Priestor pre prezidenta sa tu javí veľký. Je súčasne oslabený tým, že na prelomenie veta postačuje hlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Otázka potom je, ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

SkryťVypnúť reklamu

Ak vychádzame zo zásady rešpektu ku kompetenciám iných ústavných orgánov, nie je rolou prezidenta obštruovať vôľu parlamentnej väčšiny preto, že má iný osobný názor. Podpis prezidenta pod zákonom nie je vyjadrením jeho osobného alebo politického súhlasu s jeho obsahom.

Právo prezidenta vetovať parlamentom schválený zákon alebo jeho časť vždy, keď je presvedčený, že schválený zákon alebo proces, ktorý k nemu viedol, nie je v súlade s ústavou a princípmi právneho štátu, je prezidentským nástrojom na obhajobu ústavnosti a zákonnosti. Je aj vyjadrením rešpektu k základnej (nielen) kompetenčnej, ale aj hodnotovej orientácii ústavného poriadku.

To isté platí pre oprávnenie podať návrh na Ústavný súd, ak je presvedčený, že zákon alebo referendová otázka je v rozpore s ústavou a princípmi právneho štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Inštitucionálne platí jedno aj druhé.

Prezident je v hraničných situáciách inštitucionálnou protiváhou vlády a parlamentu. Protiváha však neznamená politický konflikt, ak všetky ústavné orgány dodržiavajú ústavnú zásadu vzájomného rešpektu a spolupráce. Ak ju nedodržiavajú, tak je pre demokratický a právny štát dôležité, aby mal kto aktivovať brzdy inštitucionálnej protiváhy.

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Aplikácia, čo mamičkám aj študentom šetrí nervy aj peniaze
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 272
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 995
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 492
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 4 136
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 014
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 2 671
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 542
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 801
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


1
Peter Tkačenko.

V národnom kasíne sme už teraz.


9
Krátko po voľbách - v októbri 2023 - podpísali Robert Fico (Smer), Peter Pellegrini (Hlas) a Andrej Danko (SNS) memorandum o spolupráci

Staré kauzy, nové tendre a britská kampaň: prečo má Hlas k Ficovi bližšie, než by chcel priznať.


7
Fedor Gál

Národnoštátny záujem, aj v ústach slovenského premiéra, je len bohapustá floskula.


2
  1. Otilia Horrocks: Ministerstvo nie je súkromná firma. Tak sa tak nesprávajte.
  2. Jozef Huljak: Ako ruská elektráreň Akkuyu ohrozuje Turecko aj Alianciu
  3. Marek Mačuha: Svet v službách Hamasu
  4. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 4
  5. Rudolfa Vallová: Keď Monkey business znamená úpadok
  6. Miroslav Ferkl: Trumpoty
  7. Andrii Bashlak: AI na pohovoroch: z nástroja sa stala lákavá skratka
  8. Tomáš Čajda: Stop tranzitu na Kramároch! Alebo ani nie...
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 17 033
  2. Monika Albertiová: Máme po puči 14 100
  3. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 817
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 605
  5. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 8 128
  6. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 777
  7. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 6 406
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 5 850
  1. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  2. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  3. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  4. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  5. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  6. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  7. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  8. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu