SME

Má byť prezident protiváhou alebo spolupracovníkom? (píše Lucia Žitňanská)

V hraničných situáciách je prezident inštitucionálnou protiváhou vlády.

Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Autorka je bývalá ministerka spravodlivosti

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo, naopak, má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Táto otázka sa vinie celou prezidentskou kampaňou, má zrozumiteľný politický rozmer a aj mobilizačný efekt. Má však aj svoj inštitucionálny rozmer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prezident je inštitúcia s kompetenciami danými ústavou. Je súčasťou systému bŕzd a protiváh najvyšších ústavných orgánov najmä pri kreovaní inštitúcií ochrany práva.

Samozrejme, konkrétny prezident má svoje osobné a politické názory a od nich závisí, ako bude prezidentské právomoci uplatňovať. S rukou na Ústave SR však sľubuje, že bude ústavu a zákony nielen dodržiavať, ale aj obhajovať. Berie tak na seba záväzok aj aktívne obhajovať ústavnosť, zákonnosť a právny štát.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident musí spolupracovať

Je všeobecne známe, že orgány verejnej moci majú povinnosť spolupracovať a túto zásadu sformuloval Ústavný súd už dávnejšie. O ňu sa oprel aj vo svojom nedávnom rozhodnutí o pozastavení účinnosti Trestného zákona: „Táto zásada ako súčasť ústavného princípu právneho štátu zahŕňa rešpekt k základnej kompetenčnej a hodnotovej orientácii ústavného poriadku, rešpektovanie ústavou vymedzeného postavenia, úloh a kompetencií jednotlivých ústavných orgánov vrátane úloh a kompetencií Ústavného súdu, a to aj pokiaľ ide o poskytovanie adekvátnej súčinnosti či úpravu vlastného postupu v záujme rešpektovania účinného výkonu právomoci iného orgánu verejnej moci vrátane Ústavného súdu.“

Keď sa vrátime k otázke z úvodu, prezident musí rešpektovať kompetencie vlády aj parlamentu a spolupracovať s nimi. Platí to však aj naopak, vláda a parlament tiež musia rešpektovať kompetencie prezidenta a spolupracovať s ním. Na spoluprácu najvyšších ústavných orgánov tak treba nielen spolupracujúceho prezidenta, ale aj vládu a parlament, teda parlamentnú väčšinu rešpektujúcu kompetencie prezidenta. Inak to nemôže fungovať. Jednoducho preto, že prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident je protiváha, nie poštár

Otázka inštitucionálnej protiváhy prezidentskej funkcie sa najviac núka pri vymenovacích právomociach. Prezident má len výnimočne priestor slobodne sa rozhodovať, koho vymenuje do určitej funkcie. Tak je to pri výbere a vymenovaní členov Súdnej rady SR nominovaných prezidentom, prípadne pri vymenovaní predsedu Ústavného súdu SR zo sudcov Ústavného súdu.

Pravidlom je, že prezident vymenuje do určitej funkcie konkrétnu osobu na návrh iného ústavného orgánu. To však neznamená, že inštitúcia prezidenta je len formálna. Aj prezidentka Čaputová už niekoľkokrát musela povedať, že prezident nie je poštár. Prezident má právny aj politický priestor na úvahu a rozhodovanie, nielen podpisovanie.

Mantinely tohto priestoru sú v niektorých situáciách dlhodobo jasné, v niektorých sa stále formujú. Vyjasňujú sa v konkrétnych situáciách konkrétnymi rozhodnutiami prezidenta a v sporných prípadoch rozhodnutiami Ústavného súdu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento priestor je vymedzený z jednej strany tým, že robí rozhodnutie na návrh iného ústavného orgánu, na druhej strane stoja ústavné limity pre jeho alebo jej vlastné rozhodovanie.

Limity ústavnosti pri vymenovaní generálneho prokurátora ešte otestoval prezident Ivan Gašparovič. Od vtedajšieho konfliktu medzi parlamentom a prezidentom o vymenovanie Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora vieme o hraniciach prezidenta viac.

Ústavný súd vtedy povedal, že prezident nemôže konať svojvoľne, osobný ani profesionálny názor prezidenta na konkrétneho kandidáta na funkciu nemôže zohrávať rolu. „Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu, ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zákaz svojvôle má však aj svoj pozitívny rozmer. Potvrdzuje, že prezident sa naozaj môže zaoberať osobou kandidáta na konkrétnu funkciu. Keďže v zmysle ústavy svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov, tak by aj mal.

Odpoveď na otázku z úvodu potom znie, že prezident je pri vymenovacích kompetenciách inštitucionálnou brzdou iných ústavných orgánov, a teda aj parlamentnej väčšiny pre prípad jej excesu. Bez ohľadu na osobu prezidenta.

Je to rola prezidenta ako inštitúcie a priama voľba jej poskytuje aj vysokú mieru legitimity.

Ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

Právo vetovať zákony schválené parlamentom je tiež prejavom ústavnej inštitucionálnej protiváhy prezidenta. Priestor pre prezidenta sa tu javí veľký. Je súčasne oslabený tým, že na prelomenie veta postačuje hlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Otázka potom je, ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

SkryťVypnúť reklamu

Ak vychádzame zo zásady rešpektu ku kompetenciám iných ústavných orgánov, nie je rolou prezidenta obštruovať vôľu parlamentnej väčšiny preto, že má iný osobný názor. Podpis prezidenta pod zákonom nie je vyjadrením jeho osobného alebo politického súhlasu s jeho obsahom.

Právo prezidenta vetovať parlamentom schválený zákon alebo jeho časť vždy, keď je presvedčený, že schválený zákon alebo proces, ktorý k nemu viedol, nie je v súlade s ústavou a princípmi právneho štátu, je prezidentským nástrojom na obhajobu ústavnosti a zákonnosti. Je aj vyjadrením rešpektu k základnej (nielen) kompetenčnej, ale aj hodnotovej orientácii ústavného poriadku.

To isté platí pre oprávnenie podať návrh na Ústavný súd, ak je presvedčený, že zákon alebo referendová otázka je v rozpore s ústavou a princípmi právneho štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Inštitucionálne platí jedno aj druhé.

Prezident je v hraničných situáciách inštitucionálnou protiváhou vlády a parlamentu. Protiváha však neznamená politický konflikt, ak všetky ústavné orgány dodržiavajú ústavnú zásadu vzájomného rešpektu a spolupráce. Ak ju nedodržiavajú, tak je pre demokratický a právny štát dôležité, aby mal kto aktivovať brzdy inštitucionálnej protiváhy.

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 966
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 126
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 200
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 684
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 4 544
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 004
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 3 666
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 597
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Beata Balogová.

Budapešť je slobodné mesto.


70
Spisovateľka Veronika Šikulová

Otvorený list rade FPU.


Veronika Šikulová 5
Šéf Slovenského zväzu ľadového hokeja Miroslav Šatan a minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak.

Zákon je zdrap papiera.


Natália Nash 12

Čo sa vám zdá ako tak realizovateľné?


41
  1. Štefan Šturdzík: Pááán tréner.
  2. Marián Gunár: Zodpovednosť je strašiak lenivcov
  3. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer
  4. Otilia Horrocks: Otvorený list vedeniu mesta Košice a mestskému zastupiteľstvu 2025
  5. Ján Serbák: Prečo sa 29. júna oslavuje naraz Petra aj Pavla?
  6. Milan Buno: Toto je 6 látok, ktoré vás nabijú energiou!
  7. Martin Fronk: More a žraloky na južnom Slovensku?
  8. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 77 009
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 637
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 211
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 891
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 4 904
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 844
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 494
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 3 145
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťZatvoriť reklamu