SME

Má byť prezident protiváhou alebo spolupracovníkom? (píše Lucia Žitňanská)

V hraničných situáciách je prezident inštitucionálnou protiváhou vlády.

Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.Prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Autorka je bývalá ministerka spravodlivosti

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo, naopak, má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Táto otázka sa vinie celou prezidentskou kampaňou, má zrozumiteľný politický rozmer a aj mobilizačný efekt. Má však aj svoj inštitucionálny rozmer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prezident je inštitúcia s kompetenciami danými ústavou. Je súčasťou systému bŕzd a protiváh najvyšších ústavných orgánov najmä pri kreovaní inštitúcií ochrany práva.

Samozrejme, konkrétny prezident má svoje osobné a politické názory a od nich závisí, ako bude prezidentské právomoci uplatňovať. S rukou na Ústave SR však sľubuje, že bude ústavu a zákony nielen dodržiavať, ale aj obhajovať. Berie tak na seba záväzok aj aktívne obhajovať ústavnosť, zákonnosť a právny štát.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident musí spolupracovať

Je všeobecne známe, že orgány verejnej moci majú povinnosť spolupracovať a túto zásadu sformuloval Ústavný súd už dávnejšie. O ňu sa oprel aj vo svojom nedávnom rozhodnutí o pozastavení účinnosti Trestného zákona: „Táto zásada ako súčasť ústavného princípu právneho štátu zahŕňa rešpekt k základnej kompetenčnej a hodnotovej orientácii ústavného poriadku, rešpektovanie ústavou vymedzeného postavenia, úloh a kompetencií jednotlivých ústavných orgánov vrátane úloh a kompetencií Ústavného súdu, a to aj pokiaľ ide o poskytovanie adekvátnej súčinnosti či úpravu vlastného postupu v záujme rešpektovania účinného výkonu právomoci iného orgánu verejnej moci vrátane Ústavného súdu.“

Keď sa vrátime k otázke z úvodu, prezident musí rešpektovať kompetencie vlády aj parlamentu a spolupracovať s nimi. Platí to však aj naopak, vláda a parlament tiež musia rešpektovať kompetencie prezidenta a spolupracovať s ním. Na spoluprácu najvyšších ústavných orgánov tak treba nielen spolupracujúceho prezidenta, ale aj vládu a parlament, teda parlamentnú väčšinu rešpektujúcu kompetencie prezidenta. Inak to nemôže fungovať. Jednoducho preto, že prezident sľubom berie na seba záväzok obhajovať ústavnosť a v rámci nej pochopiteľne aj vlastné kompetencie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezident je protiváha, nie poštár

Otázka inštitucionálnej protiváhy prezidentskej funkcie sa najviac núka pri vymenovacích právomociach. Prezident má len výnimočne priestor slobodne sa rozhodovať, koho vymenuje do určitej funkcie. Tak je to pri výbere a vymenovaní členov Súdnej rady SR nominovaných prezidentom, prípadne pri vymenovaní predsedu Ústavného súdu SR zo sudcov Ústavného súdu.

Pravidlom je, že prezident vymenuje do určitej funkcie konkrétnu osobu na návrh iného ústavného orgánu. To však neznamená, že inštitúcia prezidenta je len formálna. Aj prezidentka Čaputová už niekoľkokrát musela povedať, že prezident nie je poštár. Prezident má právny aj politický priestor na úvahu a rozhodovanie, nielen podpisovanie.

Mantinely tohto priestoru sú v niektorých situáciách dlhodobo jasné, v niektorých sa stále formujú. Vyjasňujú sa v konkrétnych situáciách konkrétnymi rozhodnutiami prezidenta a v sporných prípadoch rozhodnutiami Ústavného súdu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento priestor je vymedzený z jednej strany tým, že robí rozhodnutie na návrh iného ústavného orgánu, na druhej strane stoja ústavné limity pre jeho alebo jej vlastné rozhodovanie.

Limity ústavnosti pri vymenovaní generálneho prokurátora ešte otestoval prezident Ivan Gašparovič. Od vtedajšieho konfliktu medzi parlamentom a prezidentom o vymenovanie Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora vieme o hraniciach prezidenta viac.

Ústavný súd vtedy povedal, že prezident nemôže konať svojvoľne, osobný ani profesionálny názor prezidenta na konkrétneho kandidáta na funkciu nemôže zohrávať rolu. „Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu, ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov.“

SkryťVypnúť reklamu

Zákaz svojvôle má však aj svoj pozitívny rozmer. Potvrdzuje, že prezident sa naozaj môže zaoberať osobou kandidáta na konkrétnu funkciu. Keďže v zmysle ústavy svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov, tak by aj mal.

Odpoveď na otázku z úvodu potom znie, že prezident je pri vymenovacích kompetenciách inštitucionálnou brzdou iných ústavných orgánov, a teda aj parlamentnej väčšiny pre prípad jej excesu. Bez ohľadu na osobu prezidenta.

Je to rola prezidenta ako inštitúcie a priama voľba jej poskytuje aj vysokú mieru legitimity.

Ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

Právo vetovať zákony schválené parlamentom je tiež prejavom ústavnej inštitucionálnej protiváhy prezidenta. Priestor pre prezidenta sa tu javí veľký. Je súčasne oslabený tým, že na prelomenie veta postačuje hlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Otázka potom je, ako dať právu veta vážnosť protiváhy?

SkryťVypnúť reklamu

Ak vychádzame zo zásady rešpektu ku kompetenciám iných ústavných orgánov, nie je rolou prezidenta obštruovať vôľu parlamentnej väčšiny preto, že má iný osobný názor. Podpis prezidenta pod zákonom nie je vyjadrením jeho osobného alebo politického súhlasu s jeho obsahom.

Právo prezidenta vetovať parlamentom schválený zákon alebo jeho časť vždy, keď je presvedčený, že schválený zákon alebo proces, ktorý k nemu viedol, nie je v súlade s ústavou a princípmi právneho štátu, je prezidentským nástrojom na obhajobu ústavnosti a zákonnosti. Je aj vyjadrením rešpektu k základnej (nielen) kompetenčnej, ale aj hodnotovej orientácii ústavného poriadku.

To isté platí pre oprávnenie podať návrh na Ústavný súd, ak je presvedčený, že zákon alebo referendová otázka je v rozpore s ústavou a princípmi právneho štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Má prezident spolupracovať s vládou a parlamentom alebo má byť protiváhou parlamentnej väčšiny? Inštitucionálne platí jedno aj druhé.

Prezident je v hraničných situáciách inštitucionálnou protiváhou vlády a parlamentu. Protiváha však neznamená politický konflikt, ak všetky ústavné orgány dodržiavajú ústavnú zásadu vzájomného rešpektu a spolupráce. Ak ju nedodržiavajú, tak je pre demokratický a právny štát dôležité, aby mal kto aktivovať brzdy inštitucionálnej protiváhy.

Prezidentské voľby 2024 

Prezidentské voľby 2024

Prezidentský palác.

Pozrite si, kto boli slovenskí prezidenti a prezidentka od vzniku Slovenskej republiky až dodnes.


2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 353
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 262
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 553
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 394
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 980
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 519
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 434
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maďarský premiér Viktor Orbán.

Orbán je odtrhnutý z reťaze.


Dobré správy. Humor je naďalej účinnou zbraňou bezmocných voči mocným.


24
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 14

Keď sa ani len od vlastného premiéra nedokážeš nič naučiť.


8
  1. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  2. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  3. Irena Šimuneková: Makové políčka
  4. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  5. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  6. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  7. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  8. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 487
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 036
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 001
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 959
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 413
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 094
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 6 748
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 748
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu