Autor je komentátor českého spravodajského webu Seznam Zprávy
Človeka poteší, keď zistí, že sa na Slovensku riešia podobne naliehavé problémy ako v Česku. Napríklad, návrat „komunizmu“.
Samozrejme, nemyslím tým plán slovenskej vlády znárodniť RTVS, ale „pošliapanie základného ľudského práva“ pána Attilu Végha na bezplatné používanie automobilu Renault.
Ak nám v Prahe dodnes nebolo jasné, kam Slovensko mieri, teraz sa to mení.
Utrpenie slovenského zápasníka sa stalo zásadnou témou aj v českej verejnej debate. Ako príklad ohrozenia slobody slova si ho všimol napríklad poslanec Patrik Nacher, jedna z najvýraznejších postáv Babišovho hnutia ANO, ale aj mnohí ďalší.
Inými slovami, máme veriť interpretácii, podľa ktorej sú populárne slovenské celebrity (poznáme tu aj „džúsový príbeh“ Jasminy Alagič) šikanované za to, že podporili nakoniec víťazného kandidáta vládnej koalície? Veď to je totalita ako remeň!
Niežeby sme nič také v Česku nezažili. Dokonca ja osobne.
Pred dvoma rokmi sme sa dohodli s jedným z najpopulárnejších českých hercov, že bude ako hosť moderovať jeden diel nášho politického satirického programu Šťastné pondělí.
Lenže napokon z toho nič nebolo – herec si pre istotu prečítal zmluvu s firmou, pre ktorú bol hlavnou tvárou reklamnej kampane. Zistil, že mu zakazuje akokoľvek sa vyjadrovať k politike. A to by šlo len ťažko dokopy s politickou satirou...
Mrzelo nás to, ale akosi nám nenapadlo, že by to mohol byť prvý krok k totalite.
Tak to s celebritami chodí. Majú vplyv, ktorý môžu použiť, ako chcú. Napríklad na podporu niektorých politikov – a mnohí to slobodne robia.
Alebo na propagovanie nejakej značky, trebárs auta, džúsu alebo chladničky. Len im nepatrí automatické právo dožadovať sa oboch.
Pretože právo vybrať si, s kým spojíte svoju značku a ešte mu za to zaplatíte alebo požičiate auto, platí aj pre firmy.
Niektoré sa aj v Česku aktívne k politike vyslovujú. Nedávno napríklad viac ako stovka firiem vrátane gigantov typu Vodafone, Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj či T-Mobile (neúspešne) vyzvali vládu, aby konečne presadila „manželstvo pre všetkých“.
Áno, riskujú tým odliv konzervatívnych zákazníkov, ale je to ich slobodná voľba.
Rovnako ako je to slobodná voľba tých, ktorí striktne trvajú na svojej apolitickosti. To isté žiadajú aj od platených tvárí ich značky, čo je zase ich slobodné rozhodnutie, či na to pristúpia a zmluvu podpíšu.
Mám dojem, že aj Slovensko tento nápor prichádzajúcej totality napokon prežije.
Ako najčistejšie riešenie by som si dovolil navrhnúť, aby pánu Attilovi Véghovi požičal služobnú limuzínu prezident Peter Pellegrini.