Autor je filozof, antropológ a doktorand na Ústave európskej etnológie v Brne
„Takto si predstavujú v RTVS kultúru mladej generácie,“ tvrdí publicista a neúspešný kandidát na riaditeľa RTVS Ľuboš Belák o projekte Fvck_Kvlt, ktorého autorom je skladateľ Denis Bango. Ten totiž získal dvojité ocenenie Radio_Head Awards.
A to estetika Beláka pohoršilo, a tak si stiahol bez rešpektu k autorským právam videoklip Boh stojí pri nás podvratných a ďalej ho šíril ako mor.
Kydanie hnoja od digitálneho roja
Klip okomentoval vetou: „Mne to stačilo!!!!!!!!!!!!!!!!!“ a pars pro toto podhodil ako celú Bangovu tvorbu a neriešil. Automaticky sa spustil shitstorm. Voľne do slovenčiny: kydanie hnoja od digitálneho roja.
Mediológ Byung-Chul Han tak označuje agresívnych ľudí v kyberpriestore. V milisekundách priletia. Pobodajú a odletia. Spája ich práve táto akútna potreba pobodať.
V kontexte prekladu stojí za zmienku aj Belákov neúspešný pokus s translatorom: „Názov skupiny je vlastne prepis anglického FUCK KULT. Po slovensky slušne povedané Kult kefovačky.“
Krásne. Lenže to je všetko inak, ako si predstavuje po prebudení nejaký pronárodný kultivar. Na svojom blogu špekuluje: vraj sa v RTVS „uprednostňujú umelecké projekty neznámych a neraz pochybných indivíduí len pre svoju inakosť a extravaganciu.“ Dôkazy? Žiadne. Ale štylistika à la Valaská škola mravúv stodola účinkuje.
Anesteticky dezorientovanej strážnej čivave morálky to stačí. Zabrechnutie zvýši dopamínovú maškrtu. Potvrdí normu.
Peklo, koniec sveta a infekcia
To, čo opisujem, nie je nič nové pod virtuálnym slnkom. Namiesto muzikologického rozboru: „Toto je peklo, sodoma a gomora, koniec sveta, zvrátenosť...“
Roj si ani nedal tú námahu, aby zistil zámernú polysémiu pseudonymu. V prípade roja je to norma, ale v prípade Beláka, ktorý písal o punku dizertáciu, ide skôr o abnormalitu. Takú na FX.
Bango teda navyše skončil označený aj ako choroba, „ktorá infikuje našu mládež“. Slovenské mamičky, ich deti a mestá, kde mal a má hrať, pozor!
Prečo? Pretože metafora infekcie jednoznačne implikuje ohrozenie.