Autor je spisovateľ a teológ
Na ceremóniu sa pripravovali niekoľko mesiacov pod vedením Alfreda Rosenberga, popredného teoretika kultúrneho nacizmu.
Rosenberg pochádzal z nemecko-pobaltskej rodiny. Pod vplyvom ruského mystika Dmitrija Merežkovského, ktorého spoznal počas pobytu v Moskve, sa z neho stane ideologický kritik moderného umenia.
V duchu Merežkovského odmietania dekadentného symbolizmu, hnutia spojeného podľa radikálnej pravice s úpadkom tradičného umenia, sa Rosenberg vynorí v nacistických kruhoch ako šéfredaktor Völkischer Beobachter a okultnej spoločnosti Thule, aby na všetkých frontoch bojoval proti zdegenerovanému umeniu.
Zdegenerované nech zhorí
Desiateho mája 1933 sa pred budovou Berlínskej opery a v ďalších nemeckých mestách pomstí nacistické chápanie úpadkového umenia svetovej a nemeckej literatúry a v autodafé spáli tisíce kníh „degenerovaných“ autorov v očistnom ohni, aké sa sporadicky v nemeckých národne socialistických kruhoch zapaľujú najmenej od roku 1817.
Nacistická túžba po „očiste nemeckého ducha“ od Entartete Kunst – degenerovaného umenia – má však aj iný myšlienkový pôvod.