SME

Z diaľky sa pozerali ženy

Feministická teológia po prvý raz skúma podiel teológie a cirkvi na útlaku a ujmách žien.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Foto - Google images)

Autor je teológ

„Žena je požehnaním, darom od Boha. Je slnkom, ktoré rozjasní aj najtemnejšie tiene. Je vodou, ktorá uhasí smäd. Je ohňom, ktorý v srdciach horí.

Žena je vetrom, ktorý prináša zmenu. Je silou, ktorá dokáže premôcť všetky prekážky. Je múdrosťou, ktorá nám ukazuje správnu cestu, keď blúdime.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je láskou, ktorá sa nevysvetľuje slovami, ale činmi. Je životnou inšpiráciou. Je matkou, ktorá dáva nový život. Je sestrou, ktorá nás podporuje v ťažkých chvíľach života. Je dcérou, čo vlieva novú nádej do našich dní.

SkryťVypnúť reklamu

Je partnerkou, ktorá daruje krásu a novú silu pre život. Je zázrakom, v ktorom každý deň prináša novosť. Je odvahou, ktorá prekonáva strach. Je láskavosťou, v ktorej nachádzame úľavu. Je kvetom, ktorý vyžaruje krásu a vôňu. Buď Bohu vďaka za naše ženy a matky.“ (J. Kesál).

Žena sa spasí ako matka

Žena sa spasí ako matka v najširšom zmysle. Neprináša len biologický život. Ženy pracujú vo vede a tvoria umelecké diela. V niektorých nekatolíckych cirkvách pôsobia aj ako farárky. Ich duchovná služba vznikla ako dôsledok hlbšieho poznania biblických textov a tradície cirkvi. V rímskokatolíckej cirkvi to však nie je možné, lebo tam sa kladie neprimeraný dôraz na Ježišovu mužskosť.

Táto historická špecifickosť Ježiša sa chápe ako ontologická nevyhnutnosť a používa sa ako argument pri výklade kňazstva ako mužského privilégia. Má dôsledky pre hierarchické cirkevné štruktúry v rímskokatolíckej cirkvi, ospravedlňuje podriadenosť žien a ich vylúčenie z niektorých služieb v cirkvi.

SkryťVypnúť reklamu

Zneužitie faktu Ježišovej mužskosti, ktorá vidí súvislosť medzi jeho autoritou a autoritou iných mužov, je zrejmá z vyhlásenia rímskej kúrie k problému kňazskej služby žien z októbra 1976. Podľa tejto deklarácie koná kňaz na Kristovom mieste. Medzi kňazom a jeho služobníkom musí byť „prirodzená podobnosť“. Keby kňaz nebol mužom, nebolo by v ňom možné vidieť Kristov obraz. Reakcia cirkvi sa zameriava len na mužskú sexualitu.

Keď ženy môžu darovať biologický život, prečo by nemohli byť aj darkyňami duchovného života? Ženy predsa patrili do úzkeho spoločenstva Ježišových spolupracovníčok. (E. Moltmann-Wendel) Ježiš vo svojich slovách a činoch prelomil patriarchát v židovskom náboženstve (R. R. Renther). Zvestoval Boha, ktorý nie je len Otcom, ale aj matkou.

SkryťVypnúť reklamu

Materstvo ženy

Materstvom, nielen vo fyziologickom, ale v najširšom (teda aj duchovnom) zmysle dosahuje žena naplnenie seba samej. Je to jej „prirodzený“ údel, lebo celý jej organizmus je zameraný na obnovovanie druhu. Ľudská spoločnosť nie je nikdy vydaná napospas svojvoľnosti prírody a už asi storočie neurčuje reprodukčnú funkciu výlučne biologická náhoda. Niektoré krajiny oficiálne prijali určité metódy kontroly pôrodnosti. U národov pod vplyvom katolicizmu sa to robí tajne.

Je len málo tém, v ktorých spoločnosť rozvíja väčšie pokrytectvo. Interrupcia je odpudzujúci zločin, o ktorom je neslušné hovoriť. Vo Francúzsku je každoročne toľko interrupcií ako pôrodov. Preto súčasní francúzski zákonodarcovia umožnili ženám podstúpiť interrupciu na základe slobodnej voľby. Spoločnosť, ktorá vehementne zastáva práva ľudského zárodku, stráca záujem o deti vo chvíli, keď sa narodia.

SkryťVypnúť reklamu

V severnej Afrike nemá žena možnosť interrupcie. Z desiatich detí, ktoré porodí, zomiera sedem alebo osem a nikomu na tom nezáleží, pretože ťažké a nezmyselné materstvá ubíjajú materinský cit. Čo si pomyslieť o takejto morálke?

Praktické dôvody vymýšľané proti legalizácii umelých potratov vôbec nezavážia. Pokiaľ ide o dôvody morálne, redukujú sa na dávny katolícky argument: plod má dušu, ktorej sa zatvoria brány neba usmrtením bez krstu. Je pozoruhodné, že cirkev príležitostne podporuje zabíjanie ľudí už narodených, vo vojnách alebo odsúdených na smrť, ale pre plod si vyhradzuje ľudskosť.

V cirkvi nie je zhoda, kedy duša vstupuje do zárodku. V stredoveku bol na oživenie zárodku iný názor ako v novoveku. Krstom sa nemožno vykúpiť, no v časoch svätých ťažení proti neveriacim neboli ani oni pokrstení a ich zabíjanie sa predsa podporovalo. Obete inkvizície iste neboli všetky v stave milosti, ani vojaci, ktorí padnú na fronte.

SkryťVypnúť reklamu

Vo všetkých týchto prípadoch sa cirkev spolieha na Božiu milosť a pripúšťa, že človek je v jej rukách iba nástrojom a že spása jeho duše sa odohráva medzi ňou samou a Bohom. Prečo teda zakazovať Bohu prijať dušu embrya do neba?

V skutočnosti sa tu naráža na starú tradíciu, ktorá nemá nič spoločné s morálkou. Práve tak ako vzťah medzi manželmi mal by aj vzťah rodičov k deťom byť dobrovoľný. Nenarodené deti a ich matky sa nevedome a nedobrovoľne stali rukojemníkmi politického sporu liberálov a antiliberálov. Debatu o podobe zákona by bolo dobré začať odbornou diskusiou o možnom spoločnom etickom a právnom pohľade na to, kedy sa začína ľudský život.

Feministická spiritualita je matriarchálna

V spojení „feministická teológia“ označuje adjektívum „feministická“ nové subjekty, ktoré robia teologickú reflexiu. Tento termín nechce povedať, že by v strede týchto reflexií bola žena. V strede je Boh vo vzťahu, Boh žijúci s ľuďmi. Nejde o „egológiu“ žien samých osebe, ani o pokus robiť teológiu v prospech. V jadre je feministická teológia pochopením transcendencie (Boha).

SkryťVypnúť reklamu

Tradičná teológia ženy a ženskú teologickú reflexiu prevažne ignorovala alebo karikovala. Usudzovalo sa, že ženy nemôžu prispieť ničím teologicky relevantným. „Ženské autorstvo okamžite zmenšilo hodnotu diela. Ženy neboli považované za subjekty teologickej antropológie. Človek v kresťanskej teológii znamenalo v skutočnosti muž. Ženy, ktoré sa objavili v Písme a tradícii, boli ignorované alebo ich roly znižované, aby vyhovovali patriarchálnym očakávaniam.“ (P. Dickey Young: Feminist Theology).

Ženy ako nové teologické subjekty sa radikálne rozchádzajú s úlohou čírych náboženských konzumentov. Odmietajú pasívne konzumovať teológiu iných. Objavujú teológiu ako tvorivý proces, v ktorom osoba alebo skupina, napájaná zo zdrojov jej vlastnej tradície, prináša do teologických rozhovorov vlastnú skúsenosť Božej prítomnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Feministická teológia prispieva k nikdy sa nekončiacemu teologickému procesu v čase, keď sa znovu mení paradigma a o slovo sa hlási pluralizmus. Dosiaľ prehliadané alebo umlčiavané subjekty vychádzajú zo skúsenosti obmedzenia útlaku, utrpenia a oslobodenia. V tejto perspektíve novým spôsobom premýšľajú o obsahu vlastnej viery. Biblické obrazy a príbehy im pomáhajú vyjadriť prítomnosť. (J. Opočenská).

Znovuobjavenie rovnosti všetkých ľudí

Rastúce množstvo štúdií a kníh svedčí o záujme a tvorivosti žien najmladšej, strednej i staršej generácie. Feministická revízia kresťanskej a židovskej teológie pokračuje. Biblické alebo dogmatické odsúdenie je najľahší spôsob, ako sa s týmito námetmi konfrontovať.

Niektoré časti tejto kritiky (napríklad kritika patriarchátu a patriarchalizmu) nie sú celkom nové. Iné tézy sa objavujú prvý raz: Pravdepodobne sa ešte nikdy neskúmal podiel teológie a cirkvi na znehodnocovaní, útlaku a ujmách žien.

SkryťVypnúť reklamu

Keď feministická teológia znovuobjavuje kritický a oslobodzujúci pátos evanjelia o rovnosti všetkých ľudí nielen coram Deo, ale aj coram mundo a odmietnutie nadvlády kohokoľvek nad kýmkoľvek považuje za podstatu kresťanskej existencie (por. Mt 23,8 nn), nemala by byť prepočutá. Žijeme vo svete doteraz nevykúpenom, v ktorom potrebujeme stále viesť dialóg.

„Keď ženy a muži v cirkvi a v spoločnosti vstúpia ako vzájomne si rovní do otvoreného rozhovoru, môže dôjsť k zásadným zmenám v oblasti vedomia a myslenia, v reči a v spoločnom živote.“ (J. Opočenská). Potom sa ženy a matky nebudú musieť prizerať na život len z diaľky, ale budú môcť so svojou jedinečnou skúsenosťou vstúpiť do jeho stredu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 12 867
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 592
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 851
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 462
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 330
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 742
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 054
  8. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 2 697
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident vraj zmaril referendum, porovnávajú ho s Čaputovou.


4
Andrej Danko a spol. sa vyjadruje k protiruským sankciám.

Prerátala sa opozícia aj koalícia.


a 1 ďalší 184

Zapojil sa aj Gašpar, vzdialený príbuzný Bödöra.


12
Peter Tkačenko.

Uznesenie o protiruských sankciách najviac skomplikuje život premiérovi.


46

Neprehliadnite tiež

Lukáš Machala v Levoči pri presune busty.

Hľadá sa pravdivé, včasné a všestranné informovanie verejnosti.


10

Kreslí Mikuláš Sliacky.


3
Cecília sa konečne pozrie do sveta.

Zrušenie sviatku 17. novembra je súčasť Ficovej snahy meniť charakter Slovenska.


a 2 ďalší 2
Peter Tkačenko.

Uznesenie o protiruských sankciách najviac skomplikuje život premiérovi.


46
  1. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  2. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  3. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  4. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  5. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 10
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia.
  8. Martin Eštočák: Viac ako 2 300 podpisov za spravodlivú MHD v Prešove: Petíciu sme odovzdali mestu
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 947
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 19 277
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 810
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 739
  5. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 936
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 807
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 045
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 679
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu