Autor je komentátor českého spravodajského webu Seznam Zprávy
Keď sa v stredu neskoro večer zrazil v Pardubiciach na východe Čiech spoj RegioJetu mieriaci do Košíc s protiidúcim nákladným vlakom, bola to pre Radima Jančuru, majiteľa spoločnosti RegioJet, asi najhoršia chvíľa v jeho podnikaní: štyria mŕtvi, desiatky zranených.
Vo štvrtok ráno v rozhovore priznal, že to pravdepodobne bola ľudská chyba „jeho“ strojvodcu. Tragédie na koľajniciach sa, žiaľ, stávajú aj vo vyspelom svete, stredajšia nehoda však akoby symbolicky zavŕšila problematické obdobie celého RegioJetu.
„Účtovne“ to vyzerá stále dobre. Firma predbežne oznámila za minulý rok rekordný zisk vyše pol miliardy korún. Lenže imidž firmy, na ktorej si Jančura veľmi zakladal, v poslednom čase trpí.
Ešte pred niekoľkými rokmi bol pritom päťdesiatdvaročný Jančura považovaný za vizionára – konkurencia sa síce sťažovala na jeho agresívne obchodné praktiky, napríklad vraj až dumpingové ceny, zároveň sa mu však nedala uprieť nálepka priekopníka novej kvality v českej verejnej doprave.
Jeho žlté autobusy, pôvodne pod značkou Student Agency, a potom aj vlaky so stevardmi, dennou tlačou, vodou a kávou v cene zmenili kvalitu cestovania.
Keď na začiatku minulého desaťročia spustil na vlastné riziko linku z Prahy do Ostravy a vyzval na súboj dovtedy monopolné České dráhy, Česi znova objavili čaro cestovania na železnici – a tento boom trvá dodnes.
Kedysi sa pokúšal presadiť aj na Slovensku, na dotovanej trati medzi Bratislavou a Komárnom, no pred štyrmi rokmi tento biznis s tradičným teatrálnym buchnutím dverí opustil.
To už však nejaký čas neplatí. Sťažnosti na klesajúcu kvalitu služieb, ktorá kedysi Čechov očarila, rastú, výnimočné nie sú ani výmeny vagónov na poslednú chvíľu. (Autor tohto textu to pred časom sám zažil na ceste do Bratislavy.) Akoby Jančura dobyl to, čo chcel, vrátane mnohých verejných zákaziek na regionálne trate – a zložil nohu z plynu.
Čím, samozrejme, nehovorím, že tento prístup nesie vinu na stredajšej tragédii. Len to vyzerá, že kedysi jednu z najobdivovanejších firiem v Česku čakajú veľmi zložité časy. Pravidelne sa objavujúce špekulácie o tom, že Jančura chce svoju žltú firmu predať (čo sám podnikateľ vždy popieral), teraz možno na nejaký čas utíchnu.
Radim Jančura v minulosti úspešne vybojoval kdejaké bitky – predovšetkým tie s úradmi. Ak bude teraz chcieť znovu „nakopnúť“ svoju firmu, možno by si mal spomenúť, čo bývalo základom jeho úspechu: pravidlo o spokojnosti zákazníka, ktorý má vždy pravdu. Vždy tvrdil, že to inak ani nejde.