SME

Poučme sa od tých najslabších

Ako zlepšiť vzdelávanie v chudobnejších vidieckych oblastiach Slovenska?

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV Jekh Drom)

Autor je analytik INESS

V jednej obci dali žiakom tretieho až piateho ročníka prečítať vetu „pes má meno Dunčo“ a vypočítať príklad „46 mínus 17“. Tri štvrtiny zlyhali.

Títo žiaci sú z domácností, kde nemajú prístup k základnej hygiene, občas hladujú a ich rodičia nemajú prácu. Žijú v generačnej chudobe. Navštevujú síce školu, ale po jej dokončení ostanú funkčne negramotní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie, toto nie je ďalší text o problémoch s vylúčenými rómskymi komunitami. Toto je text o vidieckych oblastiach rozvojového sveta. Život v nich je však podobný životu Rómov na Slovensku vrátane výsledkov vo vzdelávaní. S jedným rozdielom. Neziskovky a rôzni podnikatelia v týchto rozvojových krajinách už dekády skúšajú rôzne prístupy, ako zlepšiť vzdelávanie, a následne ich akademici vo veľkých terénnych experimentoch testujú.

SkryťVypnúť reklamu

Dve metódy z rozvojového sveta

Vďaka tomu vznikli v posledných rokoch dva veľmi úspešné prístupy, ktoré sa opakovane ukazujú ako funkčné. Odporúčajú ich akademici v nedávnej štúdii (2023) publikovanej v cambridgeskom časopise Journal of Benefit-Cost Analysis, kde hľadajú najefektívnejšie prístupy, ako zlepšiť vzdelávanie v rozvojovom svete.

Tieto dva prístupy prinášajú významné vzdelávacie výsledky (čo nie je bežné vo vzdelávacích politikách) a navyše sú aj nákladovo efektívne (čo je už úplná rarita).

Stali sa top odporúčaniami aj vo veľkom reporte od Global Education Evidence Advisory Panel (2023), zloženého z nobelistov a odborníkov z organizácie UNICEF, Svetovej banky a ďalších svetových inštitúcií. V tomto veľkom reporte preskúmali 550 prevažne experimentálnych štúdií a prišli k záveru, že sú to najlepšie, čo máme.

SkryťVypnúť reklamu

Dúfam, že som vás dostatočne navnadil na závažnosť a podobnosť problému, ktorému čelíme u nás a v rozvojovom svete. A predovšetkým na dva prístupy, ktoré sa rysujú ako možné riešenia problémov vzdelávania.

Tak teda, prvým prístupom je tzv. „učenie na správnej úrovni“ a druhým štruktúrovaná pedagogika. V krátkosti vysvetlím, o čo ide.

Učenie na správnej úrovni znamená, že namiesto delenia žiakov do tried na základe roku narodenia ich začnete deliť podľa úrovne vedomostí a zručností. Môže sa tak diať len pár hodín do dňa, počas vyučovania alebo po ňom.

Učiť môžu učitelia škôl alebo dobrovoľníci z komunity a využívať pri tom digitálne pomôcky, alebo aj nie. Dôležité je, že deti pracujú s vyučovacou látkou, ktorá je presne na úrovni ich vedomostí a zručností, a preto im veľmi účinne pomáha posúvať sa ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Štruktúrovaná pedagogika znamená, že učiteľom poskytnete na rôznu úroveň predpripravené vyučovacie hodiny (žiadne objavovanie kolesa učiteľmi), zabezpečíte im špecifické a na prax zamerané tréningy, ako tieto lekcie aplikovať do vyučovania (žiadne všeobecné a abstraktné omáčky) a budete ich neustále monitorovať a mentorovať (žiadne ponechanie na voľný pád).

Autonómne školy, riešenie pre rómske komunity

Účinnosť týchto dvoch prístupov nedávno potvrdila aj nová (2024) veľká experimentálna štúdia na šestnásťtisíc domácnostiach v piatich rozvojových krajinách sveta. Testovali v nej, či fungujú aj v prípade, keď sa zatvoria školy počas pandémie.

Štruktúrované učenie na správnej úrovni sa uskutočňovalo cez dvadsaťminútové individuálne telefónne rozhovory raz do týždňa na základe postupov, s ktorými prišla nezisková organizácia Young Impact. A znova malo jednoznačný a významný pozitívny vplyv.

SkryťVypnúť reklamu

Takže vieme, čo máme robiť u nás. Vedieť však nestačí. Tieto dva prístupy je veľmi náročné aplikovať v školstve, ktoré je pevne zviazané štátnym kurikulom a kde pracujú systémom zomletí zamestnanci, ktorým sa roky nedarí posúvať žiakov a už si na to aj zvykli.

V zahraničí takéto problémy štátneho školstva riešia tak, že umožňujú zakladať tzv. autonómne školy. Sú to verejne financované, ale súkromne riadené školy, ktoré sú bezplatné a majú vysokú mieru slobody skúšať nové veci. No musia niesť zodpovednosť za dosahovanie dobrých výsledkov žiakov v základných gramotnostiach.

Takéto školy zvyčajne zakladajú ľudia mimo školstva, ktorí majú energiu a chuť meniť veci, ale nemajú chuť presekávať sa húštinou byrokracie a obmedzení tradičného školského systému.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvorenie tohto typu škôl by znamenalo výbornú úrodnú pôdu pre testovanie a adaptovanie dvoch uvedených prístupov na slovenské podmienky. Bola by to jedinečná šanca pre žiakov z vylúčených rómskych komunít konečne zažiť vo vzdelávaní úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 084
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 989
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 185
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 029
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 892
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 485
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 070
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cyklojazda Nie spaľovni.

Ako Slovnaft diskutoval so Slovnaftom a my môžeme za klimatickú krízu.


4
Rafiinéria Slovnaft

Odpady tvorené na západnom Slovensku existujúca spaľovňa nedokáže spracovať.


Anton Molnár 5
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Naša pamäť velebí hrdinov a potláča hlas ich tieňov.


3
Jakub Filo

Kritické médiá ukazujú realitu krajiny.


21
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - prvá časť.
  2. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  3. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  4. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  5. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  6. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  7. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  8. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 418
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 681
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 474
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 877
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 733
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 179
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 563
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 134
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu