SME

Poučme sa od tých najslabších

Ako zlepšiť vzdelávanie v chudobnejších vidieckych oblastiach Slovenska?

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV Jekh Drom)

Autor je analytik INESS

V jednej obci dali žiakom tretieho až piateho ročníka prečítať vetu „pes má meno Dunčo“ a vypočítať príklad „46 mínus 17“. Tri štvrtiny zlyhali.

Títo žiaci sú z domácností, kde nemajú prístup k základnej hygiene, občas hladujú a ich rodičia nemajú prácu. Žijú v generačnej chudobe. Navštevujú síce školu, ale po jej dokončení ostanú funkčne negramotní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie, toto nie je ďalší text o problémoch s vylúčenými rómskymi komunitami. Toto je text o vidieckych oblastiach rozvojového sveta. Život v nich je však podobný životu Rómov na Slovensku vrátane výsledkov vo vzdelávaní. S jedným rozdielom. Neziskovky a rôzni podnikatelia v týchto rozvojových krajinách už dekády skúšajú rôzne prístupy, ako zlepšiť vzdelávanie, a následne ich akademici vo veľkých terénnych experimentoch testujú.

SkryťVypnúť reklamu

Dve metódy z rozvojového sveta

Vďaka tomu vznikli v posledných rokoch dva veľmi úspešné prístupy, ktoré sa opakovane ukazujú ako funkčné. Odporúčajú ich akademici v nedávnej štúdii (2023) publikovanej v cambridgeskom časopise Journal of Benefit-Cost Analysis, kde hľadajú najefektívnejšie prístupy, ako zlepšiť vzdelávanie v rozvojovom svete.

Tieto dva prístupy prinášajú významné vzdelávacie výsledky (čo nie je bežné vo vzdelávacích politikách) a navyše sú aj nákladovo efektívne (čo je už úplná rarita).

Stali sa top odporúčaniami aj vo veľkom reporte od Global Education Evidence Advisory Panel (2023), zloženého z nobelistov a odborníkov z organizácie UNICEF, Svetovej banky a ďalších svetových inštitúcií. V tomto veľkom reporte preskúmali 550 prevažne experimentálnych štúdií a prišli k záveru, že sú to najlepšie, čo máme.

SkryťVypnúť reklamu

Dúfam, že som vás dostatočne navnadil na závažnosť a podobnosť problému, ktorému čelíme u nás a v rozvojovom svete. A predovšetkým na dva prístupy, ktoré sa rysujú ako možné riešenia problémov vzdelávania.

Tak teda, prvým prístupom je tzv. „učenie na správnej úrovni“ a druhým štruktúrovaná pedagogika. V krátkosti vysvetlím, o čo ide.

Učenie na správnej úrovni znamená, že namiesto delenia žiakov do tried na základe roku narodenia ich začnete deliť podľa úrovne vedomostí a zručností. Môže sa tak diať len pár hodín do dňa, počas vyučovania alebo po ňom.

Učiť môžu učitelia škôl alebo dobrovoľníci z komunity a využívať pri tom digitálne pomôcky, alebo aj nie. Dôležité je, že deti pracujú s vyučovacou látkou, ktorá je presne na úrovni ich vedomostí a zručností, a preto im veľmi účinne pomáha posúvať sa ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Štruktúrovaná pedagogika znamená, že učiteľom poskytnete na rôznu úroveň predpripravené vyučovacie hodiny (žiadne objavovanie kolesa učiteľmi), zabezpečíte im špecifické a na prax zamerané tréningy, ako tieto lekcie aplikovať do vyučovania (žiadne všeobecné a abstraktné omáčky) a budete ich neustále monitorovať a mentorovať (žiadne ponechanie na voľný pád).

Autonómne školy, riešenie pre rómske komunity

Účinnosť týchto dvoch prístupov nedávno potvrdila aj nová (2024) veľká experimentálna štúdia na šestnásťtisíc domácnostiach v piatich rozvojových krajinách sveta. Testovali v nej, či fungujú aj v prípade, keď sa zatvoria školy počas pandémie.

Štruktúrované učenie na správnej úrovni sa uskutočňovalo cez dvadsaťminútové individuálne telefónne rozhovory raz do týždňa na základe postupov, s ktorými prišla nezisková organizácia Young Impact. A znova malo jednoznačný a významný pozitívny vplyv.

SkryťVypnúť reklamu

Takže vieme, čo máme robiť u nás. Vedieť však nestačí. Tieto dva prístupy je veľmi náročné aplikovať v školstve, ktoré je pevne zviazané štátnym kurikulom a kde pracujú systémom zomletí zamestnanci, ktorým sa roky nedarí posúvať žiakov a už si na to aj zvykli.

V zahraničí takéto problémy štátneho školstva riešia tak, že umožňujú zakladať tzv. autonómne školy. Sú to verejne financované, ale súkromne riadené školy, ktoré sú bezplatné a majú vysokú mieru slobody skúšať nové veci. No musia niesť zodpovednosť za dosahovanie dobrých výsledkov žiakov v základných gramotnostiach.

Takéto školy zvyčajne zakladajú ľudia mimo školstva, ktorí majú energiu a chuť meniť veci, ale nemajú chuť presekávať sa húštinou byrokracie a obmedzení tradičného školského systému.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvorenie tohto typu škôl by znamenalo výbornú úrodnú pôdu pre testovanie a adaptovanie dvoch uvedených prístupov na slovenské podmienky. Bola by to jedinečná šanca pre žiakov z vylúčených rómskych komunít konečne zažiť vo vzdelávaní úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 487
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 482
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 703
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 580
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 186
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 127
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 1 956
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kreslí Mikuláš Sliacky.


6
Dym po explózii v meste Chan Junis na juhu Pásma Gazy.

Patrím medzi iniciátorov petície Slovensko si musí ctiť medzinárodné právo.


43
Ilustračné foto.

Sme slušní a nerobíme nechutné veci.


5
Ilustračné foto.

Naša rozdrobenosť je v európskom priestore pomerne unikátna.


Dušan Sloboda 7
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: pamätník a múzeum SNP v Banskej Bystrici
  2. Michael Achberger: „Len káva a cigarety“: Dnešné dievčatá kopírujú nebezpečný trend z TikToku.
  3. František Kukura: Náboženstvo ako politický nástroj: Od slovenského holokaustu k súčasnému dogmatizmu
  4. Július Alexy: Volebné výlety
  5. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  6. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  7. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  8. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 122
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 094
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 19 198
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 423
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 353
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 783
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 207
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 114
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu