SME

Prečo je kúpa vrtuľníkov Viper veľmi zlým nápadom

Vipery síce dobre vyzerajú, ale sú nepoužiteľné na budúcom bojisku.

Bojový vrtuľník AH-1Z Viper spoločnosti Bell Textron. USA finalizujú ponuku pre Slovensko na 12 kusov Bojový vrtuľník AH-1Z Viper spoločnosti Bell Textron. USA finalizujú ponuku pre Slovensko na 12 kusov (Zdroj: Bell Textron)

Veľký, drahý, ale úplne nepraktický alebo nevyužiteľný – takýto dar dostal na základe juhoázijskej tradície pomenovanie biely slon. Panovníci svojich súperov obdarovávali posvätnými a nedotknuteľnými albínskymi slonmi, ktorých nebolo možné sa zbaviť, no boli náročné na starostlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovensko teraz plánuje takéhoto bieleho slona dokonca dobrovoľne kúpiť. Slovenské médiá opäť priniesli informáciu, že USA nám ponúkli kúpu útočných vrtuľníkov AH-1Z Viper s „výraznou zľavou“ – tentoraz za cenu 600 miliónov dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti žiadna zľava neexistuje a Vipery síce dobre vyzerajú na prehliadkach, ale sú prakticky nepoužiteľné na budúcom bojisku.

Súmrak útočných helikoptér

Ka-52 sú najmodernejšie ruské vrtuľníky a z hľadiska vlastnej ochrany sú svetovou špičkou. Na Ukrajine sa však neosvedčili – Rusi preukázateľne prišli o polovicu flotily, realistický odhad sú dve tretiny.

V praxi sa dnes ukazuje, že útočné vrtuľníky nedokážu úspešne pôsobiť v prostredí s modernou protivzdušnou obranou a drvivú väčšinu úloh, ktoré pôvodne mali útočné vrtuľníky, dokážu plniť nepomerne lacnejšie nepilotované prostriedky.

Útočné vrtuľníky budú postupne nahradzované dronmi (respektíve sa bude meniť ich funkcia). To nie je novinka: pred desaťročím Izrael vyradil staršie AH-1, Japonci dnes rušia celú kategóriu útočných vrtuľníkov v prospech dronov, Nemci tiež a prechádzajú na drony a viacúčelové vrtuľníky. Američania – s výslovným odkazom na ukrajinské bojisko – zastavili program nového prieskumno-bojového vrtuľníka FARA.

SkryťVypnúť reklamu

A samotné vrtuľníky sa stanú „lovnou zverou“ dronov, čoskoro celých rojov dronov, ktoré na ne budú na bojisku „poľovať“. Takže žiadny veliteľ nebude ochotný riskovať ich nasadenie v blízkosti bojovej zóny.

V roku 1999 nasadili Američania na základni v Albánsku dve letky vrtuľníkov AH-64 pre boje v Kosove – ale nevzlietli na jedinú bojovú misiu. Ani jeden veliteľ či politik skrátka nechcel riskovať stratu takých drahých strojov a ich posádok. Tento výlet stál Američanov 480 miliónov dolárov.

AH-1 Viper sú nepoužiteľné na budúcom bojisku

V budúcnosti budú perspektívne len tie vrtuľníky, ktoré dokážu z dostatočnej vzdialenosti od bojiska riadiť vlastné drony a vyhľadávať pre ne ciele.

Toto zatiaľ vedia len novšie verzie amerických AH-64, ktorých nákup ohlásilo v uplynulých dňoch Poľsko. Celkovo chce získať v nasledujúcich rokoch až 96 strojov.

SkryťVypnúť reklamu

Majú totiž tri zásadné výhody oproti AH-1Z. Majú aliančný datalink Link 16 (zjednodušene „pripojenie na armádny internet“). Majú datalinky a vybavenie na riadenie dronov, takže vedia pôsobiť ako ich riadiace stanice. A majú radar, ktorý vie nájsť jednotlivé vozidlá až na 16 km, ale čo je dôležitejšie – zoskupenia techniky až na 30 – 40 km. K nim vedia následne posielať drony, vyčkávaciu muníciu (druh kamikadze dronov) a NLOS strely (strely s veľmi dlhým dosahom).

Link 16 integrujú Američania do AH-1Z Viper len teraz, posledné dve spôsobilosti pre technické a rozpočtové dôvody mať nebudú. Takže AH-1Z čaká na budúcom bojisku osud ruských Ka-52.

AH-1Z Viper sú navyše „vrtuľníky do pekného počasia“. Keďže nemajú radar, len elektro-optické systémy, a nemajú ani systém odmrazovania rotorových listov – čo je v európskom priestore vážny handicap –, nemôžu operovať v podmienkach silného dažďa, sneženia, hmly a tvorby námrazy.

SkryťVypnúť reklamu

Desať AH-1Z Viper má mať vo výzbroji aj Česko, prvé dva z nich došli vlani. Bude zaujímavé sledovať, koľko dní v roku nebudú môcť napokon vôbec lietať.

Náklady a udržateľnosť prevádzky

Keďže AH-64 sa vyrobilo rádovo viac ako AH-1Z, majú približne rovnakú obstarávaciu cenu – aj keď sú výrazne lepšie. Preto AH-64 porazili AH-1Z v každom jednom tendri, v ktorom súperili.

Nejde však len o cenu nákupu, ale o cenu za celý životný cyklus. A náklady na prevádzku majú AH-1 podľa oficiálnych amerických údajov štyrikrát vyššiu ako AH-64. To je, samozrejme, dané prevádzkou AH-1 prioritne z lodí, ale ani na suchu tie čísla nebudú lepšie ako pri AH-64: pretože opäť – úspory z množstva, plus veľa servisných a údržbových postupov je pevne daných, bez ohľadu, kde vrtuľníky pôsobia.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom je udržateľnosť ich prevádzky. Celá podpora flotily Viperov je navesená na ich kľúčového prevádzkovateľa – americkú námornú pechotu (USMC). Okrem Američanov prevádzkujú po 12 kusov Bahrajn, bude Nigéria a desať Česi. Keď USMC vrtuľníky vyradí, celá podpora prevádzky v iných štátoch narastie do astronomickej výšky – alebo sa celkom zrúti.

A ďalšia verzia AH-64 (Version 6) – už má mať plne integrované všetky námorné spôsobilosti. Je možné, že americká námorná pechota postupne vyradí všetky AH-1Z a nahradí ich námorným variantom AH-64. Prvé kroky tohto scenára sa už reálne dejú.

Mýtus o zľave

Na jar minulého roku prišiel vtedajší minister Jaroslav Naď s bombastickým oznámením, že za darovanie migov Ukrajine môžeme kúpiť od USA vrtuľníky AH-1Z Viper za výbornú cenu – 340 miliónov dolárov. S údajnou zľavou 700 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Ani jedno nebola pravda. Zdroje z oboch strán hovoria úplne iný príbeh. Keď Američania na jeseň 2022 organizovali druhé kolo finančnej pomoci pre partnerov ako kompenzáciu za pomoc Ukrajine, Slovensko už nemalo nárok.

Slovenská strana teda prosila Američanov, čo by nám ešte mohli dať. A tí mali v skladoch dvanásť AH-1Z vyrobených pôvodne pre Pakistan.

Údajná „zľava“ vznikla tak, že sa za základ zobral 952-miliónový maximálny rámec kontraktu schválený kongresom USA pre Pakistan. Čo schváli kongres, však obsahuje množstvo ďalších doplnkových a náhradných systémov, výzbroje a podobne. V drvivej väčšine prípadov partneri objednajú len časť kongresom schválenej výzbroje.

O neexistencii „zľavy“ sa presvedčil na návšteve USA minister Kaliňák, keď ju chcel „preniesť“ na prípadný nákup protilietadlových systémov Patriot.

SkryťVypnúť reklamu

Šesťsto miliónov schválených Kongresom pre Slovensko teraz je opäť len maximálny rámec – pôvodná ponuka na „pakistanské“, doplnené o požiadavky našich vojakov.

AH-1Z sa dnes skutočne dajú kúpiť lacnejšie – ale už aj nové. Američania sa totiž snažia čím dlhšie udržať v prevádzke ich výrobnú linku. Nigéria 12 nových kupuje za 455 miliónov dolárov (pôvodný maximálny rámec schválený Kongresom pre Nigériu bol takisto miliarda).

A na trh navyše prichádza prvých 27 kusov AH-1Z – zánovných, len vo štvrtine či dokonca v pätine plánovanej životnosti –, ktoré USMC vyraďuje z výzbroje. Česi z nich k svojim štyrom kúpeným dostanú šesť zadarmo.

Nekupujme „biele slony“

Ani jeden modernizačný program našej armády za posledných desať rokov nie je ukončený, všetky ešte „pýtajú peniaze“. Nemôžeme si dovoliť ďalšie „žrúty peňazí“, musíme ukončovať projekty, aby sme mali konečne hotové a bojaschopné aspoň niektoré spôsobilosti. Útočné vrtuľníky neboli ani v pláne.

SkryťVypnúť reklamu

Nákup vrtuľníkov, ktoré majú extrémne náklady na prevádzku, ktoré bude treba dovybaviť, aby mohli vôbec pôsobiť v informačnom prostredí NATO (a teda zaplatiť integráciu datalinku Link 16), a ktorých prevádzka je naviazaná na jedného kľúčového prevádzkovateľa, je veľmi zlý nápad.

Kúpiť navyše stroj, ktorého úlohy už na dnešnom bojisku plnia oveľa lacnejšie drony, NLOS strely, a teda žiadny príčetný veliteľ nebude riskovať stratu pilotovaných, drahých vrtuľníkov, je doslova vyhodením peňazí na „biele slony“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 187
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 475
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 096
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 625
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 561
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 529
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 773
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ruský prezident Vladimir Putin a americký prezident Donald Trump kráčajú po červenom koberci po prílete na Aljašku.

Agresor ďakoval za atmosféru vzájomnej úcty.


133
Štát vybral záchranky na ďalších 6 rokov.

Ad: Haló? Je tam (štátna) záchranka?


5

Všetky vládne saltá v tejto kauze vysvetlené v jednom obrázku.


11

Šance na výhru sú dosť nepriaznivé a čoraz horšie.


17
  1. Ladislav Kucharik: Vypálené Torres del Paine očarí, ak práve nesneží
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá
  3. Otilia Horrocks: Robert Fico predstiera, že Strana Aktívnych Blogerov a Nepohodlných Elementov neexistuje. Chyba.
  4. Štefan Šturdzík: Fiasko Trumpa a vysmiaty Putin.
  5. Anton Lisinovič: Recenzia: Ztracen v džungli (kniha a film)
  6. Peter Hroško: Vnútorné bloky, ktoré bránia tvojmu rastu
  7. Rasťo Michalik: Málo známa história izraelsko-palestínskeho konfliktu
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná výprava
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 643
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 508
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 10 541
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 870
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 059
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 505
  7. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 643
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 579
  1. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  2. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  3. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  4. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  5. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  6. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  7. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
SkryťZatvoriť reklamu